اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

بررسی کیت مکش هوا

بررسی کیت مکش هوا

ورود ریزگردها به درون موتور موجب آسیب رسیدن به موتور و کوتاه تر شدن عمر آن می شود، به همین علت به کارگیری فیلتر هوا بسیار پراهمیت است. وجود فیلتر بر سر مسیر جریان هوا از شدت آن می کاهد و باعث می شود هوا در مسیر خود با یک مانع روبه‌رو شود. کیت مکش هوا یک راه حل ساده برای این مسئله است.

برای درک این مسئله بهترین مثال استفاده کردن از ماسک است. هنگامی که ماسک را جلوی صورت خود قرار می دهیم متوجه می شویم که نسبت به حالت عادی سخت تر نفس می کشیم و مقدار هوای مورد نیازمان تأمین نمی شود، این اتفاق دقیقاً مانند به کارگیری فیلتر هواهای رایج در خودروست.

برای حل این مشکل از کیت های مَکِش استفاده می کنند. با به کارگیری این کیت ها محل مکش هوا از موتور و مجموعه آن فاصله می گیرد تا هوا با دمای کم تری وارد لوله های مکش شوند.

 

کیت مکش هوا چیست ؟

هر چه دمای هوای ورودی کم تر باشد چگالی آن بیش تر است و همین اصل موجب می شود هوای بیش تر و یا چگال تری وارد موتور شود، در حالی که، اکثر شرکت های سازنده محل مکش هوا را در محل نزدیک تری نسبت به موتور قرار می دهند و به همین دلیل، دمای هوای ورودی نسبت به دمای محیط گرم تر می شود و همین افزایش دما موجب می شود مولکول های آن از هم فاصله بگیرند و به عبارتی، هوا با چگالی کم تری وارد موتور شود.

به طور کلی، افزایش چگالی هوای ورودی به معنی ورود اکسیژن بیش تر به درون موتور است و به دنبال آن سنسورهای مرتبط میزان اکسیژن بیش تری را تشخیص می دهند که در نتیجه، سوخت بیش تری برای احتراق تزریق می شود و در نهایت، قدرت بیش تری را به دست می دهد. البته باید گفته شود که این افزایش قدرت نسبت به پرخوران کردن موتور بسیار ناچیز است.

 

نصب کیت مکش هوا

این کیت ها در محل هایی نصب می شوند که هم از مجموعه موتور فاصله داشته باشند و هم در مسیر جریان هوای آزاد قرار گیرند. شیوه مونتاژ این کیت ها به گونه ای است که کم ترین پیچ و خم و تغییر زاویه را برای جریان هوا داشته باشد تا از افت های ناشی از تغییر زاویه کاسته شود و هوا با کم ترین تلفات فشار وارد موتور شود. اجزای تشکیل دهنده این کیت ها به گونه ای هستند که نیاز به جعبه ای پلاستیکی برای قرارگیری فیلتر ندارند (فیلتر هوای فابریک خودروها در یک محفظه قرار می گیرد).

کیت مکش هوا

در این کیت ها برای انتقال هوا از لوله هایی با قطری بیش تر و جنسی نرم تر استفاده می شود تا از افت فشار هوایی که جریان می یابد کاسته شود. جنس به کار رفته برای این لوله ها اغلب فلزی یا سیلیکونی است.

طبق رابطه دارسی وایسباخ (Darcy-Weisbach)، که در زیر آمده است، افت فشار در لوله ها به عواملی بستگی دارد:

این عوامل عبارتند از:

f: ضریب اصطکاکی درون لوله که متناسب با زبری لایه درونی لوله است.

L: طول لوله

V: سرعت متوسط جریان سیال عبوری از لوله

D: قطر درونی لوله

با به کارگیری این کیت ها پارامترهایی مانند کاهش زبری (که کاهش ضریب اصطکاکی را به دنبال دارد) و افزایش قطر درونی لوله موجب می شوند تا از افت فشار درون لوله کاسته شود. اما دورتر کردن محل مکش هوا باعث می شود پارامتر طول لوله در راستای افزایش افت فشار عمل کند، البته تأثیر افزاینده این پارامتر در مقابل کاهنده بودن دو پارامتر دیگر کم تر است و به طور کلی، به کارگیری این لوله ها باعث می شود افت فشار کم تری داشته باشیم.

برخی از شرکت های سازنده کیت های مکش ادعا کرده اند که می توانند تا ۲۰ اسب بخار بر قدرت موتور اضافه کنند، اما نصب کیت های مکش در کنار به کارگیری هدرز و دیگر اقلام ارتقادهنده، خود را نشان می دهد و کم تر پیش می آید در خودرویی فقط از کیت مکش برای ارتقای موتور استفاده شده باشد، چراکه به کارگیری این سیستم به تنهایی حدود چند اسب بخار به توان موتور خودرو اضافه می کند.

در ضمن، لازم به ذکر است که این کیت ها به علت این که به صورت افترمارکت نصب می شوند ممکن است خودروی شما را از گارانتی شرکت سازنده خارج کند.

شرکت های K&N، AEM، Spectre Performance و JEGS از معروف ترین و بهترین برند های سازنده این کیت ها هستند که با نام Cold Air Intake System شناخته می شوند.

زمان ارسال پست: ۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۶ دسته بندی: فنی تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.