اولین کامیون دنیا در سال ۱۸۹۶
اولین کامیون جهان شبیه یک گاری با موتور و بدون میله اتصال واگن بود. این موتور با نام فونیکس، یک موتور ۱.۰۶ لیتری دو سیلندر با قدرت چهار اسب بخار بود که از یک خودرو برداشته شده بود. دایملر آن را به وسیله یک تسمه به محور عقب متصل کرده بود. دو کمکفنر مارپیچی از موتور محافظت میکردند که نسبت به ارتعاشات حساس بود. این خودرو از چرخهای آهنی بهره میبرد. دایملر محور جلویی دارای کمکفنر شمشی را به وسیله یک زنجیر هدایت میکرد. راننده مثل کالسکه روی صندلی راننده در جلو مینشست. موتور در عقب خودرو قرار داشت. مصرف سوخت تقریباً شش لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر بود.
فناوری در اولین کامیون
اولین کامیون از ۱۲۵ سال قبل اکسلهای سیارهای که امروزه در ماشینآلات ساختمانی استفاده میشود را پیشبینی کرده بود، چون تسمه قدرت را از موتور به شفتی که به صورت عرضی در محور طولی خودرو نصب شده بود و هر دو طرف آن دارای پینیون بود ارسال میکرد. هر دندانه این پینیون با دندانههای داخلی یک چرخدنده حلقهای متصل به چرخ درگیر شده بود. اکسلهای سیارهای کامیونهای سنگین کنونی مرسدس بنز هم به همین شکل کار میکنند.
خودروبانک