اخبار و مطالب
7 روز گذشته
6

مقایسه سیستم تعلیق مولتی لینک و مک فرسون

مقایسه سیستم تعلیق مولتی لینک و مک فرسون

سیستم تعلیق یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های هر خودرو است که وظیفه جذب ارتعاشات و ناهمواری‌های جاده، حفظ تماس چرخ‌ها با سطح مسیر و تضمین پایداری و راحتی سرنشینان را بر عهده دارد. دو نوع از رایج‌ترین سیستم‌های تعلیق مستقل (Independent Suspension) که امروزه در خودروها به کار می‌روند، مولتی لینک (چند اتصاله) و مک فرسون (MacPherson Strut) هستند.

در جدول زیر، تفاوت‌های کلیدی این دو سیستم از دید یک متخصص آورده شده است:

ویژگی سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson Strut) سیستم تعلیق مولتی لینک (Multi-link)
ساختار اصلی بسیار ساده. شامل یک ستون (Strut) است که فنر و کمک فنر را در یک واحد ترکیب می‌کند و وظیفه جذب ضربه و تحمل وزن را بر عهده دارد. از یک بازوی کنترلی (Lower Control Arm) در پایین استفاده می‌کند. پیچیده. شامل سه یا چند بازوی کنترلی (Control Arms) یا اتصال (Link) است که به صورت جداگانه یا ترکیبی حرکت چرخ را کنترل می‌کنند.
کنترل هندسی چرخ محدود. به دلیل ساختار عمودی ساده، کنترل دقیق زوایایی مانند کمبر (Camber) در پیچ‌ها دشوار است و چسبندگی تایرها کاهش می‌یابد. بسیار دقیق و قابل تنظیم. تعداد زیاد بازوها امکان تنظیم و کنترل دقیق زوایای چرخ و پایداری آن را در تمام شرایط رانندگی، به ویژه در پیچ‌ها، فراهم می‌کند.
هندلینگ و پایداری قابل قبول در شرایط عادی. در سرعت‌های بالا و پیچ‌های شدید، پایداری و فرمان‌پذیری (Handling) نسبت به مولتی لینک ضعیف‌تر است. عالی و بسیار پایدار. چسبندگی تایرها به جاده در پیچ‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای بهتر است و غلتش بدنه (Body Roll) به حداقل می‌رسد.
راحتی سواری خوب (مناسب برای خودروهای معمولی). ضربات شدید ممکن است مستقیماً به شاسی منتقل شوند. بسیار نرم و راحت. سیستم نوسانات و ارتعاشات را به طور مؤثرتری جذب می‌کند، که منجر به سواری نرم‌تر به خصوص در محور عقب می‌شود.
فضای اشغالی کم (به خصوص در جهت عرضی). به همین دلیل معمولاً در محور جلوی خودروهای دیفرانسیل جلو (Front-Wheel Drive) که فضای محفظه موتور محدود است، استفاده می‌شود. بیشتر. به دلیل تعدد بازوها، فضای بیشتری از شاسی و زیر بدنه را اشغال می‌کند.
هزینه تولید و نگهداری پایین. ساختار ساده، قطعات کمتر و تعمیرات آسان‌تر، هزینه کلی تولید و نگهداری را کاهش می‌دهد. بالا. پیچیدگی ساختار، تعدد قطعات متحرک و بوش‌ها (Bushings)، هزینه طراحی، تولید و تعمیرات را افزایش می‌دهد.
کاربرد رایج خودروهای اقتصادی، کامپکت (Compact)، و اغلب در محور جلوی سدان‌ها و هاچ‌بک‌های معمولی. خودروهای لوکس، اسپرت، شاسی‌بلندهای (SUV) گران‌قیمت و خودروهایی که اولویتشان هندلینگ و راحتی بالاست. (اغلب در محور عقب این خودروها استفاده می‌شود).

نکته تخصصی: سیستم مولتی لینک را می‌توان نسخه‌ای پیشرفته و کامل‌تر از سیستم دابل ویشبون (Double Wishbone) دانست که با استفاده از بازوهای بیشتر، کنترل بیشتری بر روی حرکت چرخ در سه جهت فضا اعمال می‌کند.

سیستم تعلیق مولتی لینک و مک فرسون

زمان ارسال پست: ۱۴ آذر ۱۴۰۴ | ۱۶:۵۰ دسته بندی: فنی, مقالات تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.