اخبار و مطالب
7 روز گذشته
4

بررسی تفاوت موتور XU7P با XU7 پژو پارس

بررسی تفاوت موتور XU7P با XU7 پژو پارس

بعد از عمری ۳۰ ساله بالاخره موتور XU7 یک به روزرسانی دریافت کرد. تفاوت موتور XU7P با XU7 در بهینه بودن آن و با مصرف سوخت بهتر می باشد. توانایی این نمونه بهبود یافته نسبت به قبل افزایش و مصرف سوخت آن نیز کاهش یافته است. طبق اعلام ایران خودرو، موتور XU7 پلاس روی ۴ محصول این شرکت نصب خواهد شد.

نزدیک به سه دهه این موتور در خط تولید شرکت ایران خودرو روی خودروهای مختلف استفاده می گردد. اولین خودروی دارای این موتور، پژو ۴۰۵ بود و ایران خودرو با دیدن بازدهی مناسب موتور XU7 با ۸ سوپاپ، آن را روی اولین خودروی ملی خود، سمند نصب نمود. خودروی پژو پارس هم با استفاده از این موتور، روانه بازار شد.

نام موتور Xu7p
نسبت تراکم ۱۰.۵
قدرت ۹۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰
گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر در دور ۴۲۰۰
سوپاپ ۸
مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۷ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵

تفاوت موتور XU7P با XU7

طراحی منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ در موتور XU7 پلاس نسبت به مدل قبلی متفاوت بوده و برخی از قطعه های اصلی موتور هم از طراحی جدیدی بهره می برند، از جمله میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ. مدل شمع و تسمه استفاده شده در این موتور ارتقاء پیدا کرده و عمر بالاتری نسبت به قبل دارند. باید بدانید که در نسخه دوگانه سوز این موتور هم از ریل گاز و انژکتور CNG مخصوص برای هر سیلندر استفاده شده است.

شاید بخوانید: دستمزد تعمیرات پژو پارس XU7

 

اصلاحات موتور XU7 پلاس

آیا مشکل سوختن واشر سرسیلندر در موتور XU7P برطرف شده است؟

از مدلی مشابه واشر سر سیلندر موتور XU7 دوگانه سوز برای مدل XU7P استفاده شده که دارای بهبود کیفی می باشد. سیستم خنک کاری جدیدی برای این موتور طراحی شده همرا با اضافه شدن یک منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری آن مانند موتورهای TU5 و EF7 به شکل خودکار انجام می گردد.

 

مشخصات موتور XU7 پلاس

در پیشرانه جدید XU7P طراحی محفظه احتراق نسبت به موتور XU7 بروزتر شده و نسبت تراکم آن از ۹.۳ به ۱۰.۵ افزایش یافته است.

موتور XU7 پلاس

موتور جدید دارای دیسک و صفحه کلاچی بزرگتر نسبت به مدل قدیمی بوده و دوام بیشتری هم دارد. شتابگیری ۰ تا ۱۰۰ پارس با موتور معرفی شده، حدود یک ثانیه بیشتر شده و مقدار آن به حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است.

قدرت موتور XU7، حدود ۱۰۰ اسب بخار بود اما این قدرت در موتور XU7 پلاس به ۹۷ اسب بخار کاهش پیدا کرده است. حداکثر قدرت موتور XU7 در دور ۶۰۰۰rpm بدست می آید ولی در موتور XU7 پلاس تمام قدرت در دور ۵۵۰۰rpm در اختیار راننده است. موتور XU7 گشتاور ۱۵۳ نیوتن متری خود را در دور ۳۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند اما در مقابل، موتور XU7P گشتاور ۱۴۶ نیوتن متری خود را در دور ۴۲۰۰rpm نشان می دهد.

پیشرانه XU7 پلاس یک نمونه بهینه و بروزتر از XU7 است که تکنولوژی آن متعلق به ۳۰ سال گذشته می باشد. ولی با چند تغییر در این موتور کهنسال و بی رمق، در مصرف سوخت بهبودهایی حاصل شده است. قدرت مدل گازسوز موتور XU7P نیز با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت به XU7 کمی بهتر شده است.

این موتور هنوز هم مانند پدر خود یک نمونه هشت سوپاپه می باشد و ایران خودرو نیز به دلیل هزینه های زیاد برای تبدیل به ۱۶ سوپاپ، از تغییر آن صرف نظر کرده تا این پیشرانه را با هزینه خیلی کم و سودی بالا روانه بازار کند.

 

صدای موتور XU7 پلاس

تفاوت صدای تولیدی با مدل قدیمی

پیشرانه جدید دارای دور آرام پایین تری نسبت به نمونه قدیمی داشته و حدود ۱۵۰rpm کاهش یافته تا دور آرام آن به ۷۰۰rpm برسد. تفاوت موتور XU7P با XU7 در صدای تولیدی در دورهای پایین یکسان است اما در سرعت‌ های بالاتر، موتورXU7 پلاس بدلیل دور کمتر، سطح صدای پایین تری نسبت به موتور اولیه دارد.

 

کاهش مصرف سوخت موتور XU7 پلاس

مصرف سوخت ترکیبی XU7 چیزی بین ۹.۱ تا ۱۰.۲ لیتر می باشد ولی برای XU7P میانگین مصرف سوخت ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تعیین شده است.

پیشرانه جدید دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مجوزهای مربوطه را از سازمان محیط زیست و استاندارد ایران دریافت کرده است. در این موتور ریل سوخت هم تغییر کرده و بهبود نسبی درآن رخ داده است.

 

موتور XU7 پلاس با نشان ایران خودرو

"<yoastmark

موتور نسبتا جدید ایران خودرو با نشان این شرکت روی محصولات نصب می شود و حق مالکیت آن نیز با همین خودروساز است. ۹۵ درصد از قطعات این موتور ۳۰ ساله، ساخت داخل می باشد.

پلتفرم ECU در این پیشرانه با مدل قدیمی، مشابه بوده و تنها نرم افزار ECU مقداری تغییر یافته و کالیبراسیون آن برای نمونه بنزینی و دوگانه سوز متفاوت خواهد بود.

موتور XU7P همانند پدر خود مجهز به دریچه گاز مکانیکی است! البته در آینده نیز دریچه گاز برقی روی این موتور نصب خواهد شد تا توانایی نصب کروز کنترل را داشته باشد.

نسبت تمام دنده ها در گیربکس همراه با موتور XU7 پلاس با مدل قدیمی یک است اما تنها تغییر در دنده پنجم صورت گرفته و آن را کمی سبکتر از نمونه قبلی ساخته اند. مابقی نسبت ها در جعبه دنده این موتور، مشابه با XU7 هستند.

موتور مذکور روی محصولات پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب می شود. مدل بنزینی موتور XU7 پلاس روی خودروهای پژو پارس و سمند و مدل دوگانه سوز نیز در خودروهای پژو ۴۰۵ و پژو پارس به کار خواهد رفت. این موتور در پژو ۴۰۵ تنها برای نسخه تاکسی نصب می گردد.

در شرایط فعلی برنامه ای برای استفاده از گیربکس ۶ دنده در محصولات دارای موتور XU7 پلاس وجود ندارد.

منبع : بیت ران

 

از سایت موتور ۱ : چرا در سال ۲۰۲۲ و اوج پیشرفت بشر در تمام زمینه ها از جمله صنعت خودرو باید از موتور ۱.۸ لیتر با ۸ سوپاپ و قدرت خجالت آور ۹۷ اسب بخار استفاده کرد؟!!

در زمان حال، یک موتور ۱.۸ لیتر تنفس طبیعی بروز در دنیا، قدرتی حدود ۱۵۰ اسب بخار را می تواند تولید کند. دلیل این اقدام توهین آمیز شرکت ایران خودرو، سود سرشار از تولید موتور قدیمی و همچنین خرید بی منطق و حمایت غیرعقلانی مردم ایران است.

تا زمانی که ما مردم این کشور، اقدام به خرید این زباله های صنعتی می کنیم، خودروسازان داخلی نیز با لبی خندان از سود و ایستاده بر بالای اجساد ایرانیانی که طی ۴۰ سال گذشته در این خودروها فوت کرده اند، به زندگی انگلی خود ادامه می دهند…

زمان ارسال پست: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۴ دسته بندی: موتور خودرو تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
farshad گفت:

درحداطلاعات اولیه مطالبتون خوب بودن امیدوارم موتورجدیدتوکارکردک زمان میبره بتونه خودش رونشون بده چون اینطوری نمیشه گفت ازمعمولی بهتره باکارکردش وعمرش بایدخودش رونشون بده

این گفت:

درود بر شما
از ضریب دنده ۵ گیربکس این موتور اطلاع دارید؟ چه شماره ایه؟ سپاس

مدیر گفت:

درود. نه متاسفانه

آتابای گفت:

ديدگاه آخر شما نسبت به ساخت این موتور نسبت به جهانی واقعا درسته وباید تاسف خورد،از ماست که بر ماست، ملت ما صد سال دیگر هم متحد نمی‌شوند واین بی‌شرف ها هم سو استفاده می کنند بلکه روز به روز به عقب برمیگردند

امین گفت:

تا وقتی مردم صف میکشن واسه خرید همین آشه و همین کاسه از ماست ک بر ماست
ایرانی کمتر حرص بزن اندکی از سلول های مغزت استفاده کن
کی میخوای بفهمی دادن این القاب:سلطان...لات...اسب سرکش ... به این لگن ها نه در سطح جهانی بلکه در کشورهای جنگ زده ی همسایه همچون افغانستان بزرگترین طنز تلخ تاریخ و یک فاجعه هستش لیاقت تو خیلی بیشتر ازیناست...

محمد گفت:

زمانی که خری نباشه خر سواری هم وجود نداره.البته با عرض پوزش از جناب خر

امیر گفت:

کاش یکیش گیر من میومد سوار میشدم بزار ازافغانستان هم عقب تر باشیم

Mehdi گفت:

ضعف واشر سرسیلندر اصلاح شده یا نه

مدیر گفت:

بله گفتن اصلاح شده ولی تا بیاد بازار و خیلی اساسی امتحانشو پس بده، مونده هنوز:)

علی گفت:

بنده یه نفری هستم که این خودرو با ۳۱۵ میلیون تو بازار ازاد خریدم هم عقل دارم هم منطق منم میدونم همشون اشغالا وقتی یکسال زندگیم پیاده بودم و با صد زحمت تونستم به زور این وجه جمع جور کنم و نمی تونم بدون وسیله نقلیه هم دوام بیارم به نظرتون نباید خودرو ساز منفعت ببره حالا چرا چون من تو بودجه که داشتم از شرکت سایپا که حرف نزنم بهتر هر چی ماشین داره با موتور تیبا تا اون شاهینش نگاه میکنم خودم دوتا کوییک و یه ساینا داشتم با اون موتور بی مصرف ماشین ها شرکت سایپا مخصوص کوییک ساینا خطا کیلومتر شمار دارن اونم در حد ۲۰ کیلومتر که دیگه قسم خوردم مجانی هم بهم بدن استفاده نکنم خوب گفتم برم شاهین بخرم اول اینکه ترس از این که اینم خطا داشته باشه و با سرعت ۱۳۰ که بری تازه ۱۱۵ باشی سمتش نرفتم گزینه دومم که می خواستم برمم دیدم موتور همون کویبک برداشتن یه توربو زدن بهش و گذاشتن رو اینم تازه ۳۵۵ بود خوب اومدم تو محصولات ایرانخودرو که تنها گزینه ها ما مردم ایران دیدم با بودجه من فقط پارس سال و ۲۰۷ تیپ دو و نهایت رانا پلاس اون رانا که موتورش عالی بود قیافشم برام مهم نبود کابینش خیلی زشت مزخرف بود برام ازش گذشتم اومدم ۲۰۶ که کابینش عالی بود دیدم موتور تیپ دو فندق بیش نیست نهایتا بتونه اندازه یه پراید توان بت بده خوب اینم بخاطر موتور ضعیفش نخواستم اومدم سراغ پارس از ترس واشر زدن تو موتور قدیمی گفتم همین که تازه زدن بخرم هم به هر حال تو چشم مردم پارس ماشینه که بخوای نقدش کنی راحت هم اینکه کابین و خود ماشین عالی بود البته اگه بودجه داشتم مطمئن سورن پلاس میخریدم که هم یه ۳۰ تومن بیشتر بود هم امکانات عالی داشت هم اینکه به قیمت و امکاناتش و بروز بودنش ارزش خرید عای داشت ببینید مارو مجبور به خرید میکنن وگرنه خودرو ساز خودش نمیفهمه رانا کابینش زشت خوب اگه بخواد خوشگلش کنه و با اون قیمت مقرونبصرفه با موتور تی یو فایو کی سمت پارس تیوفایو میره تو این کشور جوری همه چیز میسازن تنظیم میکنن که طرف دودل باشه چکار کنه یکی قیافه داره موتورش واشر میزنه یکی از اونم ارزونتر بهترین موتور داره اما قیافه تعطیل حالا این مشکل ما خریدارا

ابی گفت:

تاوقتی آدمای مثل میرسلییم دست اندرکارن همینه .آشغال خوب اومدی

محمد گفت:

در زمانی که یک موتور 3 سیلندر قدرتی بیش از 110-120 اسب داره واقعا شرم آوره سوار کردن این موتور 1.8 چهار سیلندر با تکنولوژی دهه 70 میلادی

بهرام گفت:

واقعا چهار پونصد بدیم این آشغالو بخریم bmw 730 سال ساخت 2017 رو تو خارج میدن یکو نیم میلیارد از دم قسط ماهی 350 یورو 😐😐😐😐

مهرداد گفت:

مملکتی که مردمش هنوز غرق در خرافات 1400 سال پیشه بایدم xu7pهم آرزوش باشه

رامین گفت:

دوستانی ک میگن نخرین الان من ۲۰۰ دارم جز پارس سال چی میتونم بخرم تو قرعه کشی چی متووووونم بخررررم اینو به من بگین

مدیر گفت:

منظور از نخریدن، حمایت نکردن خودروسازان داخلی هست. 40 ساله حمایت کردیم که وضعمون اینه.

بهنام گفت:

حالا بنظرتون سرسیلندر این موتور پلاس برا پژو کار میکنه بجای قبلی؟ چون واسه من خراب شده بود امروز خریدم گفتم ولی اشتباهی مال پلاس رو فرستادن که تراشکار و مکانیک گفتن میشه تفاوتی در ابعاد نداره ، دو روز بعد تحویل میگیرم ، نظرتون مثبت یانه؟

مدیر گفت:

سلام بله

م شیرازی گفت:

من نمیدونم چرا سال 57 مردم انقلاب کردن؟؟/

محمد گفت:

خوب معلومه دلشون درد میکرد که انقلاب کردند ...در اصل قضیه هیچ فرقی نکرده و هردو فساد داشتند البته به مراتب فساد اینها بیشتر از رژیم شاهه .مردم فقیرتر شدند و در جایگاه جهانی اقتدارمون رو از دست دادیم و تورم مملکت رو قورت داده و پولمون بی ارزشترین پول دنیاست و انرژی هسته ایمونو به راحتی توسط یه عده جلبک مغز انگلیسی تبار از دست دادیم جایی که دنیا ما رو به عنوان یک قدرت هسته ای داشت قبول میکرد و از کشورهای همسایه که ما اونموقع تره هم براشون خرد نمیکردیم خیلی خیلی عقب افتادیم و مهمتر اینکه بزرگترین ضربه رو به دین اسلام زدند و از دین استفاده ابزاری کردند و خیلی از ارزشها رو بی ارزش کردند و به خون شهدا خیانت کردند و هر موقع مشکلی پیش اومد هیکل گرگ صفتشون دو پشت دین و شهدا پنهان کردند خدا ازشون نگذره و خدا انتقام این مردم بیچاره رو ازشون بگیره انشاالله

مهدی گفت:

دوستان این که الان ظاهرا مشخصات فنی نسبتا ضعیف تری نسبت به موتور قدیم داره...به علاوه کران پینیون و ضریب دنده سبک تر... پس باید کم توان تر و کم کشش تر باشه نسبت به موتور قدیم! ولی چرا نیست؟!

با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.