اخبار و مطالب
7 روز گذشته
4

تست و بررسی ریرا (ری را) + قیمت

تست و بررسی ریرا ایران خودرو + قیمت

شرکت ایران خودرو پس از ناکام ماندن در همکاری با پژو تصمیم گرفت تا راه خود را از فرانسوی‌ها جدا کند. سپس تمرکز خود را بر تولید نسخه داخلی پژو ۲۰۰۸ گذاشت و خودرویی که در نهایت با نام ریرا شناخته میشود را تولید کرد.

برخلاف تارا که شباهت‌های زیادی با پژو ۳۰۱ دارد، ریرا تنها اشتراکات محدودی با پژو ۲۰۰۸ دارد. در خودروی ری‌را خبری از موتور و گیربکس پژو ۲۰۰۸ نیست و ایران‌ خودرو از تجهیزات اختصاصی خود برای بخش فنی این خودرو استفاده کرده است. تنها وجه مشترک بین ایکو ری‌را و پژو ۲۰۰۸، ابعاد آن‌ها است. هر دو کراس‌اوور، چه فرانسوی و چه ایرانی، در دسته کراس‌اوورهای کامپکت بازار قرار می‌گیرند.

ری‌را به عنوان نخستین کراس‌اوور ملی بر اساس استانداردهای جهانی شناخته می‌شود. از نظر ابعاد، این خودرو بزرگتر از پژو ۲۰۰۸‌های موجود در بازار ایران است و می‌توان آن را با ابعاد نسل جدید پژو ۲۰۰۸ مقایسه کرد. برای درک بهتر اندازه این خودرو، می‌توانید آن را هم‌رده با ام‌وی‌ام X55 پرو تصور کنید.

 

طراحی ظاهری ری را

طراحی ریرا در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو و به سرپرستی حسین سلیمانی انجام شده است. به نظر می‌رسد که تیم طراحی تلاش کرده تا از معیارهای به‌روز استفاده کرده و در عین حال، زوایایی با ماندگاری بیشتر ایجاد کند. چرا که هر محصولی در ایران معمولاً حداقل یک دهه در خط تولید باقی می‌ماند، بنابراین دوام طراحی بسیار مهم است.

تست و بررسی ریرا (ری را)

در نمای جلو، طرح متداول خودروهای امروزی به‌چشم می‌خورد؛ دی‌لایت‌ها در قسمت بالایی و لبه کاپوت قرار دارند و چراغ‌های اصلی در دو طرف سپر جا گرفته‌اند. این سبک طراحی را قبلاً در خودروهایی مثل هیوندای کنا و هیوندای سانتافه دیده‌ایم و مدت‌هاست که چینی‌ها نیز از این الگو استفاده می‌کنند. نمونه‌های مشابه این طراحی را می‌توان در خودروهایی مانند ام‌ وی‌ ام X33 کراس و کی‌ام‌سی K7 نیز مشاهده کرد.

رنگ مشکی جلوپنجره، آینه‌های جانبی و سقف (در برخی مدل‌ها) به‌گونه‌ای انتخاب شده که تضاد زیبایی با بدنه ایجاد کند. در نمای جانبی که شاید کامل‌ترین بخش طراحی بدنه باشد، خطوط نرم و برجسته‌ای روی گلگیرها دیده می‌شود که باعث می‌شود خودرو پهن‌تر و قدرتمندتر به‌نظر برسد. رینگ‌های جدید به کار رفته نیز ظاهری جذاب دارند، اگرچه شاید استفاده از رینگ‌های دورنگ تراش‌خورده برای این سبک طراحی مناسب‌تر بود.

در قسمت عقب، طراحی مشابه محصولات جدید پژو مانند ۲۰۰۸، ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ دیده می‌شود. چراغ‌ها در یک پنل مشکی قرار گرفته‌اند و لوگوی ایران‌خودرو در مرکز این بخش به چشم می‌خورد. ارتفاع سپر نیز به میزان مناسبی بالا آمده و وجود یک دیفیوزر بزرگ با دو خروجی اگزوز تزئینی، جلوه اسپرتی به نمای عقب بخشیده است.

ری‌را دارای طول ۴۳۳۴ میلی‌متر، عرض ۱۸۰۸ میلی‌متر (بدون احتساب آینه‌های جانبی) و ارتفاع ۱۶۳۸ میلی‌متر است. فاصله بین دو محور نیز ۲۵۹۰ میلی‌متر بوده و وزن خالص آن بدون سرنشین و تجهیزات اضافی، ۱۴۲۵ کیلوگرم اعلام شده است.

 

فضای داخلی و امکانات ایمنی و رفاهی ری را

با ورود به کابین، با طراحی مدرنی روبه‌رو می‌شویم که از نظر ظاهر و ارگونومی تقریباً بدون نقص است. فضای ردیف جلو هم برای پاها و هم برای سر بسیار مناسب است، اما در ردیف دوم، علی‌رغم افزایش ۵۳ میلی‌متری فاصله محوری نسبت به پژو ۲۰۰۸، فضای پاها به اندازه کافی بزرگ نیست.

داخل کابین ریرا (ری را)

یکی از نقاط ضعف قابل توجه در کابین ری‌را، کیفیت پایین متریال داخلی و برخی مشکلات مونتاژی است. امیدواریم که در تولید انبوه و هنگام تحویل به مشتریان، کیفیت قسمت‌های پلاستیکی کابین بهبود یابد.

از جمله امکانات ایمنی ری‌را می‌توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سامانه کنترل هرزگردی چرخ‌ها (TCS)، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی (HAC و DAC)، چهار کیسه هوا و رادار نقطه کور اشاره کرد.

در بخش امکانات رفاهی نیز این کراس‌اوور مجهز به کلاستر دیجیتالی، نورپردازی داخلی با قابلیت تغییر رنگ، چراغ خوش‌آمدگویی، خروجی برق ۱۲ ولت، اهرم تعویض دنده الکترونیکی (Shift By Wire)، نمایشگر ۱۲ اینچی لمسی، سیستم صوتی با ۹ بلندگو، فرمان کمکی برقی با قابلیت تنظیم در چهار جهت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، چراغ‌های کرنرینگ، محدودکننده سرعت، کروز کنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف برقی، رینگ‌های ۱۸ اینچی، سنسور نور و باران، سیستم اتولایت، کیک سنسور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور پارک جلو، TPMS، صندلی‌های برقی جلو و گرم‌کن صندلی‌های جلو است. این مجموعه از امکانات رفاهی و ایمنی، ری‌را را به یک کراس‌اوور ملی با ویژگی‌های کامل تبدیل کرده است.

داخل کابین ریرا (ری را)

مشخصات فنی ریرا

ری‌را بر اساس پلتفرم IKP1 طراحی شده که نسخه بومی‌سازی شده پلتفرم PF1 گروه PSA محسوب می‌شود؛ همان پلتفرمی که در خودروی تارا نیز به کار رفته است.

این محصول جدید ایران‌خودرو از موتور EF7PTC با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی بهره می‌برد که قادر است ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. ری‌را مجهز به گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک (AT) بوده و می‌تواند در ۱۰.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۳۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. ظرفیت مخزن سوخت ری‌را ۵۰ لیتر و حجم صندوق بار آن ۴۱۰ لیتر اعلام شده است.

 

تجربه رانندگی با ریرا

با نشستن پشت فرمان ری‌را، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، ارگونومی مناسب داشبورد است. دسترسی راننده و سرنشین جلو به نمایشگر و کلیدهای کنترلی به‌خوبی فراهم شده است. صندلی‌ها راحت هستند و دریچه‌های تهویه هوا، ردیف اول را به‌خوبی خنک می‌کنند، اما نکته‌ای که باید توجه داشت این است که جریان هوا عملاً به ردیف دوم نمی‌رسد.

در تست ری‌را، تأخیری در شروع حرکت مشاهده شد که این تأخیر هنگام رانندگی محسوس است، اما دنده‌ها به‌خوبی تعویض می‌شوند و هماهنگی میان موتور و گیربکس بسیار مناسب است. شتاب ثانویه قابل قبول است و ری‌را در پیچ‌ها احساس اطمینان و کنترل خوبی به راننده و سرنشینان می‌دهد. علیرغم اینکه ری‌را یک کراس‌اوور است، سواری نرم و پایداری دارد.

ریرا (ری را)

البته اگر سیستم تعلیق عقب از نوع مولتی‌لینک بود، این پایداری دوچندان می‌شد. عملکرد ترمزها نیز مناسب است. به‌طور کلی، ری‌را به‌اندازه یک خودروی ۱۶۰ اسب‌بخاری یا پژو ۲۰۰۸ سریع و چابک نیست، اما سواری راحت و تعویض دنده‌های روانی دارد. طراحی شیفترها نیز حس هیجان بیشتری را حتی به‌صورت نمادین القا می‌کند.

در مقایسه ری‌را با پژو ۲۰۰۸، تفاوت قابل توجه در عملکرد گیربکس‌های آیسین ژاپن و دقت تعویض دنده‌های آن در مقابل گیربکس ری‌را آشکار است. با این حال، سواری، ارگونومی و امکانات ری‌را در مقایسه با سایر خودروهای ملی به‌طور محسوسی برتر است و می‌توان آن را به‌عنوان گامی بزرگ برای ایران‌خودرو در مسیر تبدیل شدن به یک خودروساز در تراز جهانی دانست.

 

رقبای ریرا

کراس‌ اوورهای جمع‌ و جور مونتاژی، رقبای اصلی ری‌را در بازار خودرو ایران خواهند بود. نخستین رقیب ریرا از خانواده ایران خودرو می‌آید.

خودرو ریرا هایما S5 پلاس چانگانCS35پلاس ایکس۵۵ پرو جک S3
موتور ۴سیلندر/توربو ۴سیلندر/توربو ۴سیلندر/توربو ۴سیلندر/توربو ۴سیلندر/اتمسفریک
حجم موتور ۱.۷ لیتر ۱.۵ لیتر ۱.۴ لیتر ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
توان خروجی ۱۶۰ اسب‌بخار ۱۴۹ اسب‌بخار ۱۵۵ اسب‌بخار ۱۵۶ اسب‌بخار ۱۰۷ اسب بخار
گشتاور ۲۴۰نیوتن‌متر ۲۱۰نیوتن‌متر ۲۵۵نیوتن‌متر ۲۳۰نیوتن‌متر ۱۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۶AT ۶AT ۷DCT CVT CVT
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۰.۴ ثانیه ۱۰ثانیه ۹ ثانیه ۱۰ ثانیه ۱۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتردر۱۰۰کیلومتر ۸ لیتردر۱۰۰کیلومتر ۷.۶ لیتردر۱۰۰کیلومتر ۷.۱ لیتردر۱۰۰کیلومتر ۷.۶ لیتردر۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۹۵کیلومتربرساعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت ۱۸۰ کیلومتربرساعت ۱۸۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم ۱۴۴۵ ۱۳۹۰ ۱۴۳۹ ۱۲۵۰ کیلوگرم
حجم باک ۵۰ لیتر ۶۰ لیتر ۵۳ لیتر ۵۱ لیتر ۴۵ لیتر
حجم صندوق ۴۱۰ لیتر ۳۲۰ لیتر ۴۰۳ لیتر ۳۷۰ لیتر ۶۰۰ لیتر

هایما S5 که عضو کوچک و ریزنقش خانواده هایما است، رقیبی جدی برای ری‌را خواهد بود. احتمال دارد این دو خودرو در بازه قیمتی مشابه یکدیگر به بازار عرضه شوند. دومین رقیب ریرا توسط دیگر خودروساز بزرگ کشورمان یعنی سایپا به بازار عرضه خواهد شد. سیتروئن C3-XR که در ایران با نام سایپا سیلک عرضه می‌شود، رقیب هم‌اندازه و البته ارزان‌تر و ضعیف‌تر ریرا خواهد بود. دیگر رقیب ریرا در بازار ایران، ام وی ام X55 پرو است.

جدول مقایسه امکانات ریرا با رقبا

خودرو ریرا هایما S5پلاس چانگانCS35پلاس ایکس۵۵پرو جک S3
کروز کنترل دارد دارد دارد دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد دارد دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد دارد دارد ندارد
ترمز کمکی شروع حرکت سربالایی دارد دارد دارد دارد دارد
سنسور جلو دارد ندارد ندارد ندارد ندارد
هشدار نقطه کور دارد ندارد ندارد ندارد ندارد
دیلایت دارد دارد دارد دارد دارد
اتولایت دارد ندارد دارد دارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد دارد دارد دارد
ورود بدون کلید دارد دارد دارد دارد ندارد
فرمان برقی دارد ندارد دارد دارد دارد
دکمه‌های کنترل روی فرمان دارد دارد دارد دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد (۱۲اینچ) دارد (۷ اینچی) دارد (۱۰.۲۵اینچی) دارد (۱۰.۲اینچی) دارد (۷ اینچی)
دوربین عقب دارد دارد دارد دارد دارد
دوربین ۳۶۰ دارد دارد ندارد دارد ندارد
کیسه هوا دارد (۴عدد) دارد (۶ عدد) دارد (۶ عدد) دارد (۶عدد) دارد (۲ عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد دارد ندارد دارد
تنظیم برقی صندلیهای جلو دارد دارد ندارد ندارد ندارد
آینه تاشو برقی دارد دارد دارد دارد ندارد
چراغ گردشی دارد ندارد ندارد ندارد ندارد
سنسور پا صندوق دارد ندارد ندارد ندارد ندارد
سانروف دارد دارد دارد دارد دارد

زمان ارسال پست: ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۰:۲۹ دسته بندی: بررسی خودرو داخلی و مونتاژ تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.