مقدمه ای بر تیبا ۲
قبل از بررسی تیبا ۲ نگاهی به پیدایش این خودرو می کنیم. در ۲۳ آذر سال ۱۳۸۷ توسط سایپا خودروی مینیاتور متولد شد. واژه مینیاتور در حقیقت کلمه ای فرانسوی است که زمان انتخاب این نام از طرف شرکت سایپا برای یک خودروی ملی، باعث انتقاد رییس جمهور وقت نیز شده بود. سپس بعد از یک همه پرسی در بین مردم، نام “تیبا” به معنی آهو، انتخاب شد.
شاید بخوانید : هزینه تعمیرات تیبا
سایپا در طراحی این محصول، از مشاوران و طراحان ایتالیایی کمک زیادی گرفت. در روند طراحی آن نیز از قطعات پراید، کیا ریو و تندر ۹۰ استفاده محسوسی شده است. یک نکته جالب، هزینه طراحی این خودرو بوده که ۱۲۰ میلیون دلار برآورد شد که البته به گفته خود شرکت سایپا استفاده از قطعات و طراحی های مشترک محصولات گذشته، باعث کاهش هزینه تمام شده طراحی آن شده بود.
تیبا ۲ مانند برادر خود تیبا، از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری استفاده می کند که می تواند ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه ۱.۵ لیتری بر اساس موتور ۱.۳ لیتری پراید و با همکاری مشترک شرکت آلمانی FEV تولید شده که قبلا نیز با ایران خودرو در ساخت موتور EF7 همکاری کرده بود. قدرت این موتور ۱۵۰۳ سی سی به وسیله گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. از لحاظ پایداری در زمان رانندگی، این خودرو دچار مشکل خاصی نمی شود البته به شرطی که با سرعت مطمئن در جاده ها و پیچ های آن رانندگی کنید.
۱. قدرت
این هاچ بک سایپا با توجه قدرت بالاتر نسبت به پراید، اما در بحث شتابگیری چالاک نیست. موتور ضعیف این خودرو در استفاده های داخل شهری مشکلات زیادی برای شما ایجاد نمی کند، ولی زمانی که قصد داشته باشید در جادههایی با فراز و نشیب های زیاد رانندگی کنید، قدرت تیبا ۲ چندان کافی به نظر نخواهد آمد.
۲. کیفیت کابین
در این مورد یعنی فضای کابین، محیط آن برای یک خودروی هاچ بک شهری نسبتا قابل قبول بوده و میتواند یک خانواده کم جمعیت را دربرگیرد. ولی برای ۵ سرنشین بزرگسال در این کابین، فضای جاداری موجود نیست. فضای داخلی تیبا ۲ در برابر پراید طراحی بهتری دارد، اما به دلیل استفاده از پلاستیک خشک کیفیت پایین آن، حس خوبی را به سرنشین منتقل نمی کند و همچنین مستعد بروز سر و صداهای زیاد بعدی نیز می باشد.
درباره صندلی های آن نیز، وضعیت چندان خوب نبوده و راحتی مناسبی ندارند. خشکی نسبی این صندلی ها هم در سفرهای طولانی باعث آزار سرنشینان خواهد شد.
۳. امکانات
از این نظر هاچ بک مورد بررسی، در مدل پایه (SE) دارای شیشه بالابرهای برقی ردیف جلو و سیستم تهویه دستی می باشد. بالابر برقی شیشههای عقب نیز در تیپ EX این خودرو عرضه می شود! همچنین برای استفاده از آینه های جمع شونده برقی باید مدل سفارشی این خودرو را خرید و مدل پایه هم از آینه های معمولی استفاده می کند. در کل میتوان گفت تیبا ۲ در مدل پایه، امکانات رفاهی کمی را در به خریدار عرضه می کند قرار میدهد. در حال حاضر نیز امکاناتی از جمله؛ آینه های جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ آلومینیومی را می توانید در مدل سفارشی این هاچ بک در اختیار داشته باشید.
۴. ایمنی
این خودرو مانند تمام خودروهای تولید شده در داخل کشور، تا الان در هیچ کدام از موسسه های رده بندی ایمنی جهانی مورد بررسی واقع نشده و بنابراین نمی توان درباره ایمنی آن حرف زیادی زد. با این حال در این مورد کمی بهتر از پراید عمل می کند. از جمله تجهیزات ایمنی تیبا ۲ تنها دو عدد کیسه هوا (یکی برای راننده و یکی برای سرنشین جلو) در درسترس می باشند.