تویوتا کرولا محبوب ترین نام در صنعت خودروسازی است که از زمان معرفی اولین کرولا در سال ۱۹۶۶ بیشتر از ۵۰ میلیون دستگاه در ۱۲ نسل خود فروخته است. تویوتا با معرفی کرولا کراس در سال ۲۰۲۱، نام کرولا را به رسمیت شناخت. ورودی تازه به بخش کراس اوورهای جمع و جور فوق رقابتی.
در حالی که کرولا کراس لزوماً در هیچ رده ای برجسته نیست، مانند تقریباً هر کرولایی تابحال ساخته شده، کراس یک شاسی بلند کوچک(هاچبک کراس) شایسته با جذابیت زیاد است.
برای سال ۲۰۲۳ کرولا کراس یک موتور هیبریدی جدید دارد که تویوتا آن را به عنوان گزینهای کارآمدتر و اسپرتتر در خط تولید عرضه میکند. با حداقل افزایش قیمت در مقایسه با کرولا کراس معمولی، دینامیک بهبود یافته و ویژگی های جدید، هیبریدی به راحتی کرولا کراس است.
اطلاعات چکیده | تویوتا کرولا هیبریدی XSE 2023 |
موتور | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۹۶ اسب بخار (سیستم کل) |
مصرف سوخت | ۶.۱ شهر / ۵.۲ بزرگراه / ۵.۶ ترکیبی |
قیمت پایه | ۲۷۹۷۰ دلار + ۱۳۳۵ دلار مقصد |
قیمت نمونه تست شده | ۳۵۵۶۵ دلار |
تنظیمات کارآمد
تویوتا استایل کرولا کراس را برای نسخه هیبریدی تغییر داد و به این کراس اوور جلوهای خاص با جلوپنجره پایینی بزرگ و قسمت بالای دماغهای که نشان تویوتا در آن قرار دارد، داد. من فکر میکنم هیبریدی بهتر به نظر میرسد، اگرچه هنوز هم طراحی نسبتاً خسته کنندهای است.
کرولا کراس هیبرید برای نمایش شخصیت اسپرت خود طبق تاکید تویوتا، در تریم های SE و XSE به جای تریم های LE و XLE کرولا کراس معمولی ارائه می شود. این بدان معناست که تیپ هیبرید دارای طرحهای مختلف چرخ، نشانهای سیاه رنگ و قطعات تزئینی بیرونی، رنگهای دو رنگ موجود بوده که با سقف مشکی جفت میشوند با رنگ زرد لیمویی جدید به نام اسیدی بلاست.
فضای داخلی تغییرات کمتری وجود دارد و بیشتر به صندلی هایی با تزئینات آبی می رسد. (صندلیهای پارچهای در SE با رنگهای آبی به ویژه خنک به نظر میرسند).
سرنشینان عقب در این خودرو دریچههای تهویه مطبوع دارند و تریم بالای XSE دارای کنترل آب و هوای خودکار دو منطقهای و صندلیهای گرم شونده در جلو است.
تیپ فول XSE دارای سطوحی زیبا می باشد و در مجموع کیفیت بسیار خوبی دارد، اگر چه کرولا کراس ترکیبی عجیب از پوششها و کنترلهای زیباست، مانند دکمهها و دستگیرههای آب و هوای فلزی و صفحه نمایش مرتبط با آنها و سپس سوئیچهای بسیار ارزان. مانند گرم کن های پلاستیکی صندلی و دکمه های فرمان.
فضای بار مشابه کرولا کراس چهار چرخ معمولی با ۲۱.۵ فوت مکعب است – چهار متر مکعب کمتر از مدل گازسوز، که نیازی به در نظر گرفتن مشخصه های چهار چرخ متحرک یا پیچیده تر ندارد.
مشخصات فنی کرولا کراس هیبریدی
اگر قبلاً با تویوتای برقی رانندگی کرده اید، با نسل پنجم موتور هیبریدی کرولا کراس احساس آشنایی خواهید داشت. این خودرو از همان ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی کرولا کراس معمولی استفاده میکند.
اگر چه مجموع قدرت موتور کمی کمتر بوده و ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتون متر گشتاور در مقابل ۱۶۹ اسب بخار و ۲۰۳ نیوتون متر دارد.
یک بسته باتری لیتیوم یونی ۴.۱ کیلووات ساعتی آب را به موتور الکتریکی نیرو می دهد که محور عقب هیبریدی را تامین می کند و به هر کرولا کراس هیبریدی چهار چرخ متحرک می دهد.
کرولا کراس هیبریدی در مجموع ۱۹۶ اسب بخار قدرت تولید می کند که ۲۷ اسب بخار بیشتر از مدل غیر هیبریدی است و سرعت ۰ تا ۹۶ کیلومتر در ساعت در ساعت ۸ ثانیه آن بیش از یک ثانیه سریعتر است
. در حالی که مطمئناً به طور کلی احساس میشود که موتور بسیار درشتتر و پر سر و صدا است، و اکثر پهپادها به دلیل CVT دورهای دور شهر را به طرز آزاردهندهای بالا نگه میدارند. اما نکته اصلی این پیشرانه جدید مصرف سوخت است و از این نظر کرولا کراس هیبریدی را تحت تاثیر قرار می دهد.
تویوتا تخمین می زند که کرولا کراس هیبریدی به مصرف ۴۵ مایل در هر گالن در شهر، ۳۸ مایل بر گالن در بزرگراه و ۴۲ مایل بر گالن دست یابد که به ترتیب ۱۶، ۶ و ۱۲ مایل در گالن نسبت به کرولا کراس استاندارد AWD افزایش می یابد.
در رانندگی مختلط در جاده های اطراف کارلزباد، کالیفرنیا، من به راحتی ۴۰ مایل بر گالن را بدون تلاش برای رانندگی موثر دیدم. یک دکمه حالت EV وجود دارد، اما مانند سایر تویوتاهای هیبریدی فقط در سرعت های پایین فعال می شود و محدوده الکتریکی قانونی را ارائه نمی دهد، فقط مدت زمان یا مسافت کوتاهی را قبل از روشن شدن موتور دوام می آورد.
سیستم تعلیق “اسپرت” تنظیم شده دیگر تغییری برای هیبریدی است و در حالی که در مقایسه با کرولا کراس معمولی واقعاً اسپرت تر به نظر نمی رسد، کیفیت سواری و راحتی کلی به طور جدی بهبود یافته است. دمپرهای به روز شده به این معنی است که هیبریدی بر روی آسفالت ناهموار احساس نرمی می کند و سر و صدای جاده چندان برجسته نیست. حتی فکر میکنم هیبریدی روی چرخهای ۱۸ اینچی XSE بهتر سوار میشود، در مقایسه با 17s موجود در تریمهای S و SE.
فرمان بیش از حد سبک و پیچ خورده است، و پدال ترمز با یک منطقه مرده اولیه نسبتاً بزرگ، خمیده است، اگرچه هیچ یک از این ویژگی ها نباید برای خریدار مورد نظر کرولا کراس اهمیت زیادی داشته باشد. ای کاش سه حالت درایو متمایزتر بودند. تغییر به اسپورت یا اکو تفاوت کمی در تجربه رانندگی ایجاد می کند.
امکانات
کرولا کراس هیبرید آخرین محصولی بوده که آخرین نسخه بهبود یافته سیستم اطلاعات سرگرمی جدید تویوتا را دریافت می کند. یک صفحه نمایش لمسی ۸.۰ اینچی با گرافیک جذاب و عملکرد سریع در تمام تریم ها استاندارد است و یک دکمه ولوم واقعی نیز دارد. بیسیم Apple CarPlay و Android Auto شامل میشود، و دو دستگاه بلوتوث را میتوان همزمان جفت کرد. اتصال داده 4G با نقطه اتصال WiFi در دسترس است، و خدماتی مانند HD Radio، SiriusXM، Apple Music و Amazon Music پخش می شود.
این سیستم می تواند به روز رسانی های هوایی را دریافت کند و دستیار صوتی جدید تویوتا به خوبی کار می کند. کرولا کراس هیبریدی همچنین دارای حداکثر چهار درگاه USB-C و یک پد شارژ بیسیم در دسترس است و سیستم صوتی اختیاری ۹ بلندگوی JBL 800 دلاری قطعاً ارزش پول را دارد. کمتر جذاب، خوشه استاندارد ۷.۰ اینچی گیج دیجیتال XSE است که می تواند اطلاعات مفید زیادی را نمایش دهد اما گرافیکی با وضوح پایین دارد که مستقیماً مربوط به سال ۲۰۰۴ است.
مانند سایر مدلهای تویوتا، هر نسخه از کرولا کراس هیبریدی دارای بسته ویژگیهای ایمنی Toyota Safety Sense 3.0 است. این شامل کروز کنترل تطبیقی با چهار تنظیم فاصله، هشدار خروج از خط و وسط خط با کمک فرمان، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، کمک به حرکت در سربالایی، نوربالای خودکار و تشخیص علائم جاده است. همه ویژگیها بهخوبی کار میکنند، مخصوصاً کروز کنترل راداری و سیستمهای مرتبط، اما دوربین پشتیبان تویوتا یکی از بدترین دوربینها در تجارت با وضوح تصویر و کیفیت تصویر بد است.
کارایی هزینه زیادی ندارد
کرولا کراس هیبریدی اس پایه از ۲۹۳۰۵ دلار شروع می شود که شامل ۱۳۳۵ دلار برای مقصد می شود که در مقایسه با کرولا کراس L AWD غیرهیبریدی ۲۰۲۳ افزایش ۳۶۱۰ دلاری دارد. این قیمت چراغهای جلو و عقب LED، ورود بدون کلید و سایر ویژگیهای استاندارد فوقالذکر هیبریدی را برای شما به ارمغان میآورد، در حالی که SE ریلهای سقفی، شیشههای عقب رنگی، دندهها، نظارت بر نقاط کور و هشدار ترافیک متقابل عقب را با قیمت ۳۰۶۲۵ دلار اضافه میکند. غیر هیبریدی LE AWD.
XSE پرطرفدار چراغهای مه شکن، چراغهای راهنما LED و چراغهای روشنایی روز، روکشهای چرم، صندلی راننده برقی و صندلیهای جلو گرمکن را با قیمت ۳۲۴۰۰ دلار اضافه میکند که همچنین ۲۶۰۰ دلار بیشتر از XLE AWD معمولی است. سانروف را می توان به عنوان یک آپشن مستقل در SE با قیمت ۹۴۰ دلار یا همراه با درب عقب برقی در XSE با قیمت ۱۲۵۰ دلار استفاده کرد.
تویوتا میگوید این هاچبک کراس در ژوئن امسال وارد نمایندگیها میشود و این برند انتظار دارد امسال ۱۴۰۰۰ دستگاه و در سال ۲۰۲۴ ۳۴۰۰۰ دستگاه بفروشد. تویوتا سال گذشته ۷۱۰۰۰ دستگاه کرولا کراس استاندارد فروخت و ظرفیت ساخت ۱۵۰۰۰۰ دستگاه در سال در کارخانه هانتسویل، آلاباما را دارد.
اضافه شدن پیشرانه هیبریدی جدید کرولا کراس را بسیار جذاب تر می کند، به خصوص که هیچ رقیب هیبریدی مستقیمی ندارد. سوبارو کراسترک PHEV برای نسل جدید آن خودرو مرده است و کیا نیرو حتی کوچکتر است و با سیستم چهار چرخ متحرک عرضه نمیشود.
بزرگترین رقیب کرولا کراس هیبریدی ممکن است از درون خط تولید تویوتا باشد. RAV4 Hybrid فقط برای چند دقیقه دیگر شروع به کار می کند، موتور و مصرف سوخت قوی تری دارد که تنها چند مایل در کیلوگرم از کرولا کراس فاصله دارد، به علاوه بزرگتر و زیباتر است و فضای داخلی زیباتری دارد. اما کرولا کراس هیبریدی در کلاسی کار میکند که تفاوتهای کوچک در ارزش و اندازه واقعاً مهم است، بنابراین مطمئناً با کارایی و ویژگیهای جدید خود، خریداران زیادی را به خود جلب خواهد کرد.
مشخصات تویوتا کرولا کراس هیبریدی XSE 2023
موتور بنزینی | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر |
موتور برقی | مغناطیس دائمی همزمان |
قدرت کلی | ۱۹۶ اسب بخار |
گیربکس | E-CVT |
سیستم محرک | چهار چرخ محرک |
باتری | ۴.۱-کیلووات ساعت لیتیوم-یون |
مصرف سوخت (لیتر) | ۶.۱ شهر / ۵.۲ بزرگراه / ۵.۶ ترکیبی |
وزن | ۳۳۴۰ پوند |
فضای بار | ۶۰۸ لیتر |
قیمت پایه | ۲۷۹۷۰ دلار + ۱۳۳۵ دلار هزینه حمل |
قیمت پایه این تریم | ۳۲۴۰۰ دلار |
قیمت نمونه تست شده در این مقاله | ۳۵۵۶۵ دلار |