دیروز سوپرکار جدید دونکروورت F22 با پیشرانه پنج سیلندر ۵۰۰ اسب بخاری ساخت آئودی و ۷۵۰ کیلوگرم وزن رونمایی شد.
شرکت هلندی دونکروورت اولین خودروی کاملاً جدید خود پس از یک دهه را معرفی کرد. این خودرو F22 نام دارد و جایگزین D8 GTO میشود. F22 که ۴,۰۳۹ میلیمتر طول دارد، به لطف چرخهای بیرون از بدنه، کاپوت کشیده، لوله اگزوزهای جانبی و ظاهر تهاجمی، فوراً بهعنوان محصولی از دونکروورت قابلتشخیص خواهد بود. البته حالا چرخهای عقب به لطف گلگیرهای پهنتر، بهتر در بدنه ادغام شدهاند و باعث بهبود آئرودینامیک خودرو می شوند. در همین حال، سقف تارگای دوبخشی قابل برداشتن نیز میتواند F22 را به یک رودستر بدل کند. درهای پروانهای و چراغهای تمام LED هم از دیگر ویژگیهای خارجی این سوپرکار جدید هلندی می باشند.
طبق گفتهٔ دونکروورت، این خودرو در مقایسه با نسخه قبلی بهبودهایی را در قسمت های کارایی، راحتی و سهولت استفاده تجربه کرده بدون آنکه از تمرکز روی شخصیت سوپرکار دور شود. همچنین حالا با وجود ابعاد بزرگتر، کابین دو نفره خودرو جادارتر بوده و از صندلیهای مسابقهای اختصاصی با کمربندهای ایمنی شش نقطهای سفارشی بهره میبرد که تائیدیه استفاده در پیست و جاده را دارند. صفحه آمپر دیجیتالی، یک مینی آیپد سفارشی به عنوان نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم تهویه مطبوع سفارشی و صندوق بار مناسب ۳۰۰ لیتری هم از دیگر ویژگیهای داخلی F22 به شمار میروند.
دونکروورت مانند نمونه قبلی خود، برای این مدل نیز از موتور ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری توربوشارژ آئودی بهره برده که ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد ۵۸ اسب بخار و ۷۰ نیوتن متر نسبت به D8 GTO افزایش یافته اند. نیروی موتور از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی با وزن کم با دسته دنده کوتاه که از تکنولوژی تطبیق دهنده دور موتور بوش بهره میبرد به دیفرانسیل لغزش محدود تورسن در عقب منتقل میگردد. سیستمهای الکترونیکی این خودرو هم تنها کنترل کشش چند مرحلهای و سیستم ABS ساخت بوش به صورت سفارشی هستند.
F22 تنها در ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در ۷.۵ ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت میرسد تا نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. مهمتر از شتاب صفرتاصد اما شتاب جانبی ۲.۱۵ جی این خودرو است که تمرکز آن روی هندلینگ را نشان میدهد. F22 روی یک شاسی کاملاً جدید از فولاد لولهای و فیبر کربن ساخته شده که استحکام پیچشی و خمشی آن نسبت به مدل قبلی دو برابر بیشتر است و درعینحال باعث بهبود ایمنی خودرو میشود. این ماشین تنها ۷۵۰ کیلوگرم وزن دارد که ۷۰ کیلوگرم از D8 GTO بیشتر است اما افزایش قدرت پیشرانه، نسبت قدرت به وزن آن را به رقم چشمگیر ۶۶۶ اسب بخار بر هر تن رسانده است.
سیستم تعلیق محصول جدید دونکروورت در جلو و عقب از نوع دو جناقی با کمک فنرهای تطبیقی و سیستم تنظیم هیدرولیکی استفاده شده که میتواند ارتفاع خودرو را تا ۳۵ میلیمتر کاهش یا افزایش دهد. ترمزهای خودرو به دیسکهای فولادی ۳۳۰ میلیمتری در جلو و ۲۷۹ میلیمتری در عقب با کالیپرهای چهار پیستونهٔ AP ریسینگ مجهز می باشند در حالی که سیستم فرمان به انتخاب خریدار میتواند هیدرولیکی یا برقی باشد.
از مدل دونکروورت F22 فقط ۷۵ دستگاه ساخته میشود که تاکنون ۵۰ دستگاه آن فروخته شده است. این شرکت در حال حاضر سفارشات خرید برای ۲۵ دستگاه باقیمانده و همینطور سوپرکار بعدی خود که احتمالاً بر اساس F22 ساخته میشود را پذیرش میکند. قیمت این خودرو در اروپا از ۲۴۵ هزار یورو آغاز میشود و در آمریکای شمالی و خاورمیانه هم به فروش خواهد رسید. از جمله رقبای دونکروورت F22 میتوان به BAC مونو، KTM X-Bow GT-XR و برخی محصولات کاترهام و رادیکال اشاره نمود.
پدال