اخبار و مطالب
7 روز گذشته
3

مقایسه هیوندای سانتافه با اکستریم VX

مقایسه هیوندای سانتافه با اکستریم VX

کراس اوورهای اکستریم VX و هیوندای سانتافه از جمله خودروهای فول سایز و سایز متوسط بازار کشورمان هستند که یکی کارکرده و دیگری صفر کیلومترش با هم در یک رده قیمتی قرار می گیرند. در این مقاله به مقایسه این دو خودروی جذاب بازار پرداخته‌ایم.

اکستریم VX از نظر قیمت و سگمنت با بسیاری از خودروهای کره‌ای، ژاپنی و آلمانی کارکرده در یک محدوده قیمتی قرار دارد و همین موضوع موجب افزایش رقابت میان این کراس اوور فول سایز پرآپشن و خودروهای مذکور خواهد شد. VX در طراحی ظاهری، سگمنت، امکانات و همچنین کیفیت سواری، از جمله خودروهایی است که به طور قطع در بازار ایران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

هیوندای سانتافه نیز نیازی به معرفی ندارد! این خودرو، محصولی بسیار محبوب و پر فروش از هیوندای است که از سال ۲۰۰۱ به بازارهای جهانی وارد شد و به سرعت در صدر محصولات پرفروش این شرکت قرار گرفت. نسل سوم هیوندای سانتافه یکی از نسل‌های پرطرفدار بود که با تمامی فیس‌لیفت‌ها توانست وارد کشور شود و رکورد فروش سانتافه را نیز بشکند.

سانتافه ۲۰۱۷ به واقع نسخه فیس‌لیفت نسل سوم این کراس اوور فول سایز کره‌ای است که تغییرات کوچک اما موثری را نسبت به نسخه قبلی خود تجربه کرده است. هم‌اکنون هیوندای سانتافه از جمله خودروهای کارکرده پر فروش در بازار به شمار می‌آید و در واقع به عنوان یک دارایی نقدی محسوب می‌شود! بسیاری از افراد هنوز هم خرید نسخه‌های کارکرده چند ساله این خودرو را به خرید یک خودروی صفر چینی یا دو رگه ترجیح می‌دهند که این امر نشان‌دهنده اعتبار بالای این محصولات است.

 

طراحی ظاهری

در زمینه طراحی ظاهری، با دو خودروی کاملاً متفاوت مواجه هستیم: یکی ساده و قدیمی و دیگری که ظاهری نسبتاً بروز و در عین حال کلاسیک دارد. بسیاری از خودروسازان چینی به این نکته پی برده‌اند که ماندگاری بیشتر در بازار به طراحی‌های کلاسیک و ساده بستگی دارد، علاوه بر کیفیت ساخت. با این حال، باید گفت که خودرویی مانند سانتافه در زمان خود از نظر طراحی جلوتر بود!

سانتافه در نمای جلو ظاهر خشمگین و جسورانه‌ای دارد که با گذشت سال‌ها همچنان یکی از جذاب‌ترین خودروها در سگمنت خود به شمار می‌رود. در مقابل، اکستریم VX خودرویی ساده‌تر است، اما نشانه‌هایی از مدرنیته را می‌توان در طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره وسیع آن مشاهده کرد. همچنین، حجم‌دهی‌های موجود در VX بیشتر از سانتافه است که این موضوع به جذابیت بصری آن افزوده است.

در نمای جانبی، سبک طراحی هر دو خودرو ادامه‌دار است، اما طول بیشتر اکستریم به وضوح به چشم می‌آید. البته سانتافه نسخه گرند نیز دارد که با فاصله محور بلندتری نسبت به نسخه معمولی عرضه می‌شود، اما این تیپ چندان به ایران وارد نشده است. نکته دیگری که درباره اکستریم VX وجود دارد، رکاب باز و بسته‌شونده آن است که بیشتر جنبه لوکس‌گرایی دارد تا کارایی.

در نمای عقب همچنان تفاوت زیادی بین دو خودرو حضور داشته و المان های مدرنی همچون متصل بودن چراغ های اصلی بهم در VX دیده می شود. سانتافه همچنان ظاهر تهاجمی و خشن خود را حفظ کرده و مانند اکستریم کاملا هماهنگ با دیگر بخش هاست. سپر عقب در سانتافه میزبان یک دیفیوزر کرومی ساده بوده که در یک طرف آن دو خروجی اگزوز قرار گرفته، این در صورتی است که اکستریم VX یک دیفیوزر مشکی رنگ را به همراه دو خروجی اگزوز در دو طرف دارد.

کابین

در بخش کابین، تفاوت‌های این دو رقیب جذاب به اوج خود می‌رسد: از یک سو مدرنیته و از سوی دیگر طراحی کلاسیک! سانتافه با وجود ظاهر تهاجمی‌اش، در داخل کابین داشبورد نسبتاً ساده‌ای را ارائه می‌دهد که در زمان عرضه آن چندان آزاردهنده نبود. در عوض، اکستریم VX با ظاهری ساده و کلاسیک، داشبوردی دارد که از مرسدس بنز EQS الهام گرفته و واقعاً در بازار کشور بی‌نظیر است.

سانتافه در قسمت میانی داشبورد خود سیستم مالتی‌مدیا و پنل تهویه مطبوع را با کلیدهای متعدد طراحی کرده است و خبری از نمایشگرهای بزرگ و تمام لمسی نیست. در مقابل راننده نیز یک کلاستر آنالوگ به همراه یک نمایشگر کوچک موجود است که اطلاعات ضروری را به راننده ارائه می‌دهد. کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین سانتافه بالا بوده و حتی در نسخه‌های کارکرده‌اش نیز افت کیفیت قابل توجهی مشاهده نمی‌شود. فضا نیز در هر دو ردیف جادار و مناسب ارزیابی شده، اما نسبت به رقیب فضای کمتری دارد.

داخل کابین هیوندای سانتافه

اکستریم VX از نظر امکانات و مدرنیته به وضوح از سانتافه پیشی می‌گیرد. به سبک محصولات برقی مرسدس بنز، داشبورد VX شامل سه مانیتور بزرگ مجزا است: یکی برای کلاستر خودرو، یکی برای سیستم مالتی‌مدیا و پنل تهویه، و دیگری برای سرگرمی‌های سرنشین جلو. برعکس سانتافه، در داشبورد اکستریم VX خبری از کلیدهای زیاد نیست و فرمان طراحی D کات دارد که کلیدهای لمسی نیز بر روی آن قرار دارد.

داخل کابین اکستریم VX

کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین VX بسیار بالا و لوکس است، اما مشخص نیست که بعد از چند سال چه عواقبی را تجربه خواهد کرد. از نظر فضا نیز، اکستریم با فاصله محور بزرگش بسیار جادارتر از رقیب بوده و همچنین ردیف سوم صندلی نیز در این خودروی لوکس چینی موجود است که بیشتر مناسب کودکان است!

 

مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی، با دو خودروی کاملاً متفاوت در هر جنبه مواجه هستیم. یکی از این خودروها نگهداری کمتری نیاز دارد و دیگری با وجود تکنولوژی و شتاب بالای خود، به مراتب استهلاک بیشتری خواهد داشت.

سانتافه ۲۰۱۸ اکستریم VX
موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتر ۴ سیلندر ۲.۰ لیتر توربو
قدرت ۱۹۰ اسب بخار ۲۶۱ اسب بخار
گشتاور ۲۴۲ نیوتن متر ۴۰۰ نیوتن متر
۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۹ ثانیه ۹.۷ ثانیه
محور محرک دو دیفرانسیل دو دیفرانسیل
طول/عرض/ارتفاع ۱۶۹۰/۱۸۸۰/۴۷۰۰ میلیمتر ۱۷۹۲/۱۹۴۰/۴۹۷۰ میلیمتر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
فضای بار(لیتر) ۱۰۰۲
مصرف ترکیبی (لیتر) ۱۱.۲ ۸.۹
وزن ۱۶۴۰ کیلوگرم ۱۹۸۵ کیلوگرم
قیمت بازار ایران ۴ تا ۴.۵ میلیارد تومان ۴.۴ میلیارد تومان

طبیعتاً تا کنون حدس زده‌اید که چه ویژگی‌هایی برای هر یک از این خودروها مطرح شده، اما هر فرد به مساله‌ای خاص اهمیت می‌دهد و به همین دلیل نمی‌توان به سادگی گفت که کدام یک در این زمینه بهتر است.

هیوندای سانتافه به دلیل قوانین منع واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، با پیشرانه‌ای ۴ سیلندر و ۲.۴ لیتری به بازار عرضه شد که از نوع تنفس طبیعی بوده و در دو مدل MPi و GDi موجود است.

این موتور قادر به تولید ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور است، که متأسفانه برای ابعاد و وزن سانتافه چندان مناسب نیست. جعبه‌دنده این کراس اوور پر فروش کره‌ای از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که نیرو را به چهار چرخ منتقل می‌کند و به این ترتیب سانتافه یک خودروی AWD محسوب می‌شود (اگرچه نسخه تک دیفرانسیل هم به صورت محدود در بازار ایران موجود است).

هماهنگی گیربکس و موتور در این خودرو قابل قبول است، اما قدرت پایین پیشرانه باعث شده تا شتاب آن چندان رضایت‌بخش نباشد. به علاوه، مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. پیشرانه این خودرو نسبت به کیفیت بنزین حساس نیست و به طور کلی استهلاک کمتری نسبت به خودروهای توربوشارژ امروزی دارد، اما در عوض مصرف بالاتر و شتاب کمتری را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، اکستریم VX خودرویی کاملاً متفاوت با رقیب است و در بخش فنی شباهت زیادی به تیگو ۸ پرومکس دارد. زیر کاپوت این خودروی لوکس چینی یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم قرار دارد که قادر است حداکثر ۲۵۷ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

این قدرت بالا از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود، به طوری که VX هم مانند رقیب خود یک خودروی AWD است.

هماهنگی گیربکس و موتور در اکستریم VX قابل قبول است، اما فشار بر روی این موتور به دلیل حجم کم و وزن نزدیک به ۲ تن آن بسیار بالا است. افزون بر این، با وجود شتاب زیر ۹ ثانیه برای اکستریم VX و مصرف سوخت ترکیبی حدود ۸.۵ لیتر، متأسفانه موتور این خودرو به کیفیت بنزین حساس بوده و از سانتافه استهلاک بیشتری خواهد داشت.

 

امکانات رفاهی و ایمنی

اکستریم VX به عنوان لوکس‌ترین خودروی مونتاژی چینی در ایران، مجهز به امکانات متنوعی همچون ورود و استارت بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر بی‌سیم، استراحتگاه زیر زانوی سرنشین جلو، تهویه دوکاناله اتوماتیک، دریچه تهویه برای ردیف عقب، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، رانندگی نیمه‌خودران، رادار خطی و نقطه‌کور، نوربالای خودکار است.

همچنین دارای ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سربالایی، رادار تابلوخوان، حالت‌های مختلف رانندگی، صندلی‌های برقی جلو، آینه الکتروکرومیک، سیستم کمکی برای شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم، ایربگ‌های جلو، جانبی، پرده‌ای و زانویی، اسپیکرهای پشت سری، سیستم فرمان‌پذیری صوتی، مانیتور سوم داشبورد و بسیاری ویژگی‌های دیگر می باشد.

هیوندای سانتافه نیز که با تیپ‌های گوناگونی وارد ایران شده، در بخش امکانات سطح‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. رایج‌ترین این امکانات مشترک در تیپ‌های مختلف شامل پرده شیشه‌های جانبی، ترمز پارک برقی، حافظه تنظیمات صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سقف پانورامیک شیشه‌ای، ترمز کمکی در سراشیبی، نشانگر فشار باد لاستیک‌ها، دوربین عقب، سنسورهای جلو و عقب، چراغ‌های زنون جلو، کروز کنترل، آینه وسط الکتروکرومیک، سردکن صندلی‌های جلو، سیستم صوتی اینفینیتی، کول باکس، اتو هلد، سیستم کمکی پارک هوشمند، چراغ‌شوی جلو، صندلی‌های برقی جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک دوکاناله، رادار خطی، رادار نقطه کور، درب صندوق عقب برقی، سنسور باران، سیستم تنظیم حالت رانندگی، گرم‌کن فرمان، شیفتر دنده پشت فرمان و مجموعه‌ای از دیگر امکانات رفاهی و ایمنی است.

 

مزایا و معایب هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

مزایا طراحی همچنان قابل قبول
استهلاک نسبتا پایین تر از رقیب
امکانات مناسب
بازار پر رونق
معایب قدرت کم
قیمت قطعات بالا
سواری نه چندان نرم

مزایا و معایب اکستریم VX

مزایا طراحی زیبا
قدرت مناسب
امکانات بسیار زیاد
فضای جادارتر نسبت به رقیب
معایب استهلاک بالا
حساس به کیفیت بنزین
قیمت زیاد
زمان ارسال پست: ۰۵ مهر ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۲ دسته بندی: بررسی خودرو خارجی تگ ها: , , لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.