براساس گزارش سایت موتور ۱ و به گفته کارشناسان، با واردات خودرو های دست دوم میتوان باعث بهبود کیفیت، کاهش قیمت خودروهای تولید داخل و ایجاد فضای رقابتی در کشور شد.
طبق این گزارش، در بیشتر کشورها بحث واردات خودرو های دست دوم، نتیجه مناسبی به دنبال داشته است.
در ایران نیز چند وقتی است که بحث واردات خودروهای سالم کارکرده خارجی بدون داشتن تعرفه واردات و با هدف کنترل قیمت ها در بازار مطرح گشته است. البته طرح مورد نظر واکنش های زیادی به دنبال داشته است.
اسامی کشورهایی که در آنها واردات خودروهای دست دوم با محدودیت روبرو است، در زیر ذکر شده اند:
بولیوی: واردات خودروهای کارکرده مجاز نمی باشد.
چین: فقط واردات خودروهای صفر مجاز است. کسانی که برای واردات خودروهای جدید به شانگهای تصمیم دارند باید مجوز واردات داشته باشند.
مصر: ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم با عمر حداکثر یک سال.
هائیتی: ممنوعیت واردات خودروهای کارکرده.
عراق: در این کشور طبق قوانین آن، تنها واردات خودروهایی که فقط کمتر از دو سال از عمر آنها گذشته باشد مجاز خواهد بود.
کویت: ممنوع بودن واردات خودروهای کارکرده با عمر بیش از ۵ سال. اشخاص نمیتوانند همزمان بیش از یک دستگاه خودرو وارد نمایند و برای وارد کردن بیش از یک ماشین باید از راه شرکت های مختلف اقدام کنند.
لیبی: عدم اجازه واردات انواع وسایل نقلیه با عمر بیش از ۵ سال.
لبنان: مجاز بودن واردات خودروهایی با عمر کمتر از هشت سال. واردات کامیون های بنزینی محدودیتی ندارد. اما واردات کامیون های دیزلی با طول عمر بیش از ۵ سال ممنوع می باشد.
پاکستان: ممنوع بودن واردات خودروهای دست دوم با عمر بیش از ۳ سال.
پاراگوئه: واردات ماشین های دست دوم با عمر کمتر از ۱۰ سال مجاز است.
روسیه: کلا واردات اتومبیل کارکرده ممنوع است.
عربستان سعودی: خودروهای وارداتی از جمله سواری، اتوبوس و کامیونهای سبک نباید بیشتر از ۵ سال و کامیونهای سنگین نباید بیش از ۱۰ سال عمر داشته باشند. استفاده از ماشین های دست دوم مستهلک برای پلیس یا تاکسی ممنوع می باشد.
سوریه: ممنوعیت واردات خودروی دست دوم.
تونس: فقط واردات خودروهای نو مجاز.
یمن: واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۷ سال مجاز است.