روغن نقشی بسیار مهم در کارکرد موتور خودرو دارد و باید به طور مداوم وضعیت آن را تحت نظر گرفت. به همین دلیل در خودروهای قدیمی، نمایشگر درجهای روغن و در خودروهای امروزی، چراغ روغن وجود دارد تا راننده نیز بتواند به شکل لحظهای و در صورت بروز مشکل، از وضعیت روغن مطلع گردد. فشنگی روغن یا همان سنسور فشار روغن یک قطعه مخصوص همین کار بوده و در مسیر مدار روغن قرار میگیرد.
اخطار فشنگی روغن دارای جنبه هشدار دهنده است و اخطار آن بسیار با اهمیت بوده و باید به سرعت برای بررسی و رفع ایراد به تعمیرگاههای مجاز مراجعه نمود.
مشخصات سنسور فشار روغن
در بخش زیرین فشنگی روغن، سوراخ ریزی قرار داشته که روغن وارد آن میشود و با در نظر گرفتن مقدار فشار روغن، داخل سوراخ بالا میرود. مکانیزمی درون فشنگی(سنسور) قرار دارد که میزان فشار را به یک پارامتر الکتریکی تبدیل نموده و از راه کانکتور و دسته سیم متصل به فشنگی، اطلاعات لازم را به ECU ارسال می کند.
سنسور روغن به شکلی طراحی شده است تا در حالت کارکرد عادی موتور و هنگامی که فشار روغن از حد معینی بالاتر می باشد، کار خاصی انجام نمیدهد و مدار آن قطع است. اما زمانی که فشار روغن کاهش پیدا کند، چراغ اخطار روشن خواهد شد.
در بحث عملکرد صحیح و دوام این قطعه، جنس بدنه فلزی و اجزاء برقی آن نیز بسیار مؤثر است.
دلایل کم بودن فشار روغن
۱- خرابی و ایراد پمپ روغن
۲- استفاده از روغن موتور نامناسب و غیر اصل
۳- داغ شدن بیش از حد روغن
علائم خرابی سنسور فشار روغن
۱- روشن شدن چراغ اخطار روغن
۲- روشن و خاموش شدن چراغ روغن در دور بالای موتور خودرو
ایرادات احتمالی و قطعی در صورت استفاده از قطعات غیر استاندارد
۱- عدم گارانتی و ضمانت قطعه
۲- طول عمر و دوام کم قطعه متفرقه
۳- روشن شدن چراغ هشدار خودرو (افت فشار یا افزایش فشار روغن)
۴- افت فشار روغن و سوختن موتور