براساس تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و دارای اکسیژن می باشد. در ادامه مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن را با هم بررسی می کنیم.
قیمت باد نیتروژن
هزینه و قیمت باد نتیتروژن لاستیک خودرو نسبت به باد معمولی بیشتر بوده و در همه جا نیز در دسترس نیست. متاسفانه نرخ و قیمت مشخصی از تنظیم باد نیتروژن در اینترنت موجود نمی باشد.
مزایا
۱. حذف رطوبت و افزایش طول عمر لاستیک
بهتر است بدانید هوای معمولی مورد استفاده در لاستیک، خالص نبوده و شامل ۷۸ درصد نیتروژن، یک درصد انواع مختلف گازها و ۲۱ درصد اکسیژن است. رطوبت موجود در هوای معمولی باعث افزایش خورندگی لاستیک خودرو و کاهش عمر سیم لاستیک ها می شود؛ به همین دلیل هنگام استفاده از باد نیتروژن تمامی این موارد حل شده و به علت حذف کامل رطوبت هوا ، لاستیک خودرو دارای عمر بالاتری خواهد بود.
۲. عدم شرکت در احتراق(شعله ور شدن)
گاز مورد نظر ما در آتش سوزی و احتراق عامل کمکی محسوب نمیشود. زیرا اکسیژن یکی از موارد لازم در هنگام احتراق است، در این گاز یا وجود ندارد یا مقدار آن ناچیز است.
۳. ثبات بیشتر باد لاستیک
به دلیل اندازه بزرگتر مولکول های نیتروژن نسبت به اکسیژن، شاهد فرار مولکولی کمتری نسبت به اکسیژن خواهیم بود. در این قسمت، تحقیقات نشان می دهد، میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و دارای اکسیژن است. دلیل دوم برای ثبات بالای این باد نسبت به هوای معمولی، تغییرات ناچیز فشاری آن در تغییرات آب و هوایی می باشد.
۴. امنیت بالا
گاز نیتروژن به دلیل دارا بودن اندازه مولکولی بزرگتر نسبت اکسیژن، حدودا ۴درصد سبک تر از باد معمولی بوده و این ویژگی باعث می شود نیتروژن گرما را با سرعت بیشتری از دست داده و در نتیجه خطر ترکیدن لاستیک به صورت قابل ملاحضه ای کاهش می یابد. به همین دلیل از باد نیتروژن در خودروهای مسابقه ای استفاده می شود.
۵. کاهش مصرف سوخت
به دلیل وزن کمتر نسبت هوای معمولی، مقداری هم در کاهش مصرف سوخت خودرو تاثیر دارد.
شاید بخوانید : ۶ نشانه بالانس نبودن چرخ خودرو
معایب باد نیتروژن
مشکل اصلی استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو، بیشتر مربوط به میزان دسترس پذیری آن در همه جا و قیمت نسبتا بالای آن می باشد. البته با توجه به تاثیرات مثبتی که روی طول عمر و امنیت لاستیک ها می گذارد، این معایب چندان به چشم نمی آیند.
جدول تنظیم باد لاستیک پراید، تیبا، سمند پژو و …
فشار باد لاستیک های جلو (psi) | فشار باد لاستیک های عقب (psi) | ابعاد استاندارد لاستیک | |
گروه پراید | ۲۹ | ۲۹ | ۱۶۵/۶۵ R13 |
تیبا | ۳۳ | ۳۳ (در دوگانه سوز ۳۶) | ۱۷۵/۷۰ R13 |
کوییک | ۳۱ | ۳۱ | ۱۸۵/۶۵ R14 |
آریو | ۳۲ | ۳۲ | ۱۹۵/۶۵ R15 |
گروه پژو ۴۰۵ | ۲۹ | ۳۰ (در دوگانه سوز ۳۳) | ۱۸۵/۶۵ R14 |
پژو پارس | ۲۹ | ۳۰.۵ | ۱۸۵/۶۵ R15 |
پژو ۲۰۶ | ۳۳ | ۳۳ | ۱۸۵/۶۵ R14 |
دنا | ۲۹ | ۲۹ | ۱۸۵/۶۵ R15 |
دنا توربو | ۳۲ | ۳۱ | ۲۰۵/۵۰ R16 |
سمند | ۲۹ | ۳۱ (در دوگانه سوز ۳۳) | ۱۸۵/۶۵ R15 |
رانا | ۳۳ | ۳۳ | ۱۸۵/۶۵ R14 |
ال ۹۰ | ۲۹ | ۳۲ | ۱۸۵/۶۵ R15 |