به اطلاعیه مهم ایران خودرو در خصوص رفع یک ایراد رایج در خودروهای سمند با موتور EF7 دوگانه سوز و سیستم مدیریت موتور بوش ME7.4.9 NG (EMS Bosch ME7.4.9 NG) اشاره میکنیم. این اطلاعیه فنی (شماره ۷۱-۱۳۹۵) روش صحیح برطرف کردن ایراد روشن ماندن چراغ چک به دلیل خطای فشار سوخت را توضیح میدهد.
توضیح ایراد و راهکار رفع آن
مشکل گزارششده:
- نشانه ایراد: روشن شدن چراغ چک (Check Engine Light).
- کد خطا: درج خطای “افزایش فشار ریل سوخت گاز بالاتر از ۱۰.۴ bar “.
توضیح فنی ساده: این خطا به این معنی است که سیستم الکترونیکی (ECU) فشار گاز در ریل سوخت را بیشتر از حد مجاز ۱۰.۴ بار (Bar) تشخیص داده و به همین دلیل چراغ هشدار را روشن کرده است.
نکته بسیار مهم: بر اساس این اطلاعیه، در صورت مشاهده این خطا، نیازی به تعویض قطعه رگولاتور گاز (Gas Regulator) ساخت شرکت سازهپویش نیست. این ایراد یک مشکل نرمافزاری است، نه سختافزاری.
راهکار نهایی برای رفع ایراد (بروزرسانی نرمافزار)
برای برطرف کردن دائمی این ایراد، نمایندگیهای مجاز و مراکز تخصصی باید نرمافزار ایسیو موتور (Engine Control Unit – ECU) را بهروزرسانی (Update) کنند.
| خودرو | سیستم مدیریت موتور (EMS) | ورژن قبلی نرمافزار ECU | آخرین ورژن ECU بعد از دانلود (آپدیت) |
| سمند EF7 دوگانهسوز | Bosch ME7.4.9 NG | ۱۰۳۷۵۴۴۱۰۴ | 10SW013566 |
مراحل فنی لازم:
- استفاده از دستگاه عیبیاب: باید از نرمافزار عیبیاب مخصوص شرکت (ایرانخودرو) یعنی ایکو دیاگ (IKCO Diag) استفاده شود.
- نسخه نرمافزار: حتماً باید از نسخه ۹.۱۵ یا بالاتر نرمافزار ایکو دیاگ استفاده شود.
- عملیات دانلود: با استفاده از این دستگاه و نرمافزار، فرآیند دانلود (Download) یا بهروزرسانی نرمافزار روی ایسیو موتور انجام شود.
نتیجه: با جایگزینی نرمافزار قبلی (۱۰۳۷۵۴۴۱۰۴) با ورژن جدید (10SW013566)، مقادیر مجاز فشار گاز در سیستم مدیریت موتور بهدرستی تعریف شده و خطای کاذب افزایش فشار، که منجر به روشن ماندن چراغ چک میشد، برطرف خواهد شد.