وقتی هوا به سیستم خنک کننده یا رادیاتور خودرو وارد میشود، همچنین عملکرد خودرو نیز با اختلال روبرو میشود. در این شرایط، سیستم خنک کننده قادر به بهترین جذب حرارت تولید شده توسط موتور نخواهد بود. اگر چنین اتفاقی بیافتد، عملکرد کلی موتور با مشکل روبرو خواهد شد و ممکن است خطراتی مانند سوختگی قطعات، افزایش دمای سیلندرها و غیره را تجربه کنید.
همه خودروهایی که دارای پیچ هواگیر رادیاتور هستند، باید بعد از هر بار تخلیه و پر شدن آب رادیاتور، هواگیری شوند تا جلوی مسدود شدن گردش آب در رادیاتور خودرو گرفته شود.
در مدلهایی که پیچ هواگیر رادیاتور ندارند، لازم است مدتی بعد از پر شدن مخزن رادیاتور صبر نمایید تا آب به تمامی مجاری موتور دسترسی پیدا کند و سپس بعد از آن مطمئن شوید که هوا از سیستم خارج شده است.
همچنین پس از روشن کردن موتور هم باید مجددا سطح آب رادیاتور را بررسی کنید.
دلایل هوا گرفتن رادیاتور خودرو
گاهی اوقات، در حین پر کردن رادیاتور، هوا به مخزن آب وارد می شود. ورود هوا به سیستم خنک کننده موتور خودرو می تواند عملکرد رادیاتور را تحت تاثیر قرار داده و باعث گردد که موتور به درستی خنک نشود.
بنابراین، جذب هوا توسط رادیاتور خودرو دارای دلایل مختلفی است. اگر سیستم گردش آب خودرو دچار نشتی باشد یا در حین خروج آب از سیستم، هوا وارد شود، می تواند مشکلاتی در سیستم خنک کننده موتور ایجاد کند.
شاید بخوانید: تمیز کردن رادیاتور ماشین در خانه
یکی از دلایل مهم ورود هوا به رادیاتور خودرو، نشتی واشر سر سیلندر است. در خودروهای قدیمیتر، سوختن واشر سرسیلندر باعث ورود آب به روغن ماشین میشد. اما در خودروهای جدیدتر، پیش از آن که آب و روغن به هم بریزند، گازهای فشردهشده حاصل از احتراق موتور به سیستم خنک کننده وارد میشوند و باعث ورود هوا به رادیاتور خواهند شد.
بادکردن شلنگهای آب و اختلال در سیستم خنک کننده، از جمله نشانههای وجود هوا در رادیاتور خودرو است. بعضی از علائم هوا گرفتن رادیاتور خودرو به شرح زیر می باشند:
علائم هوا گرفتن رادیاتور خودرو
- افزایش دمای غیرعادی روی داشبورد یا پشت آمپر بدون دلیل خاص
- بیرون زدن و جوشیدن مایعات رادیاتور
- به مشام رسیدن بوهای عجیب (بهخصوص بوی شیرین) ناشی از سوختن مایع ضدیخ موتور ماشین
توصیه میکنیم که بعد از هر بار تعمیر یا تعویض یکی از قطعات سیستم خنک کننده خودرو، هواگیری رادیاتور را انجام دهید. به طور معمول در روند تعمیر ممکن است هوا داخل سیستم جمع شده و باعث بروز اختلال در عملکرد آن شود.
هواگیری رادیاتور خودرو چگونه است؟
روش اول
- ماشین را برای پارک کردن روی سطح صاف و بدون شیب قرار داده و موتور آن را خاموش کنید.
- تمام پیچهای هواگیری را باز کنید تا هوا از داخل سیستم خارج شود.
- درب رادیاتور یا مخزن آب را باز کرده و مایع رادیاتور یا مخلوط آب و ضدیخ را به داخل آن بریزید.
- پر کردن مخزن را تا زمانی که آب از تمامی پیچهای هواگیری خارج شود، ادامه دهید. در صورتی که از یکی از پیچهای هواگیری آب خارج نشد، موتور را روشن کنید تا هوای داخل سیستم بهصورت کامل خارج شود و خروج آب از آن را مشاهده نمایید.
- پس از اتمام پر کردن، تمامی پیچهای هواگیری را ببندید.
- ماشین را مجددا روشن کنید و سطح آب داخل مخزن را بررسی کنید. در صورتی که آب کافی داخل رادیاتور وجود داشت، درب آن را ببندید.
اگر شما به هر دلیلی نمیتوانید این فرایند را به شکل دستی انجام دهید، بهتر است به یک مکانیک حرفهای مراجعه کنید.
روش دوم
روش دوم، مجموعهای از کارهایی است که برای تخلیه کامل سیستم خنککننده خودرو انجام میشود و معمولاً توسط تعمیرکاران حرفهای انجام میگیرد. با این حال، این روش به عنوان یک راهحل آخرین بخش در صورتی پیشنهاد میشود که روش اول به هیچ وجه جواب نداده است.
برای شروع، درب رادیاتور را باز کرده و سیستم خنک کننده را خالی کنید. سپس با استفاده از یک شلنگ، سیستم را با آب تمیز شسته و از انبوهی از هوا خالی کنید. پس از خالی کردن سیستم خنککننده، میتوانید با یک مخلوط آب و آنتی فریز، سیستم را پر کنید.
همچنین، برای بهتر کردن خروج هوا، میتوانید قسمت جلویی ماشین را با استفاده از جک بالا ببرید. با این کار، هوا خروجی با سرعت بیشتری خارج میشود، زیرا هوا به دلیل وزن کمتر بالاتر از آب قرار میگیرد.
لازم به ذکر است که روش دوم به دلیل مخاطراتی که دارد، فقط برای افراد حرفهای پیشنهاد میشود و در صورت عدم توانایی در انجام آن، بهتر است به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
زمان مناسب هواگیری رادیاتور خودرو
برای اطمینان از اینکه خودروی شما به هواگیری نیاز ندارد، باید به علائمی که در بخشهای قبلی اشاره شده است، توجه کنید. همچنین پس از هر بار تعمیر یا پر کردن رادیاتور، باید به دقت هواگیری رادیاتور خودرو را انجام دهید.
زمانی که رادیاتور پر میشود، معمولاً مقداری هوا نیز وارد آن خواهد شد. به همین دلیل، ضروری است که پس از هر بار پر کردن رادیاتور، هواگیری رادیاتور را نیز انجام دهید.