
مزایای موتور xu7p
- بعضی از قطعات اصلی از جمله میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، بستار، مجموعه دسته سمبه، حلقه و سمبه در XU7 پلاس از نظر طراحی جدید هستند و مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ نیز بروز شده است.
- ارتقاء و افزایش عمر نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور.
- بهره بردن از چندراهه سوخت و انژکتور گاز برای هر سیلندر برای مدل دوگانه سوز این پیشرانه.
- استفاده از سرسیلندر(بستار) مشابه موتور XU7 دوگانه سوز در موتور XU7P برای افزایش عمر واشر سرسیلندر
- سامانه خنک کاری جدید و خودکار مشابه موتورهای TU5 و EF7 با اضافه کردن منبع انبساط مجزا و هواگیری سیستم خنک کاری.
- افزایش توان و گشتاور به مقدار ۱۰ درصد و افزایش نسبت تراکم از ۹.۳ به ۱۰.۵.
- بزرگتر شدن دیسک و صفحه کلاچ به دلیل افزایش توان. سخن نویسنده: البته طبق اطلاعات سایت ایران خودرو، خبری از افزایش توان نبوده و با کاهش توان روبرو هستیم. 🙂
- بهبود شتابگیری، که باز هم با اطلاعات شرکت سازنده مغایر است.
- کاهش صدا در سرعتهای بالاتر نسبت به xu7
- کاهش مصرف سوخت
- دارای استاندارد آلایندگی اروپا ۵ یا همان یورو ۵. البته با وجود بنزین بی کیفیت یورو ۲ در داخل کشور، تلاشی بیهوده است.
- بیان شده که ۹۵ درصد از قطعات موتور XU7 پلاس در داخل کشور ساخته می شود. (با همکاری م مشارکت زیاد قطعات عزیز چینی و خیلی باکیفیت)
پارس XU7p | پارس XU7 | |
موتور | ۴ سیلندر ۱.۸ لیتر | ۴ سیلندر ۱.۸ لیتر |
قدرت | ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۱۰.۵ | ۹.۳ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای | پاشش چند نقطه ای |
حداکثر سرعت | ۱۸۵ | ۱۹۰ |
۰ تا ۱۰۰ | ۱۲ ثانیه | ۱۱ ثانیه |
گیربکس | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
طول/عرض/ارتفاع | ۱۴۱۰/۱۷۰۴/۴۴۹۸ میلیمتر | ۱۴۱۰/۱۷۰۴/۴۴۹۸ میلیمتر |
فضای بار(لیتر) | ۴۷۰ | ۴۷۰ |
مصرف ترکیبی (لیتر) | ۷ | ۹.۱ |
وزن | ۱۱۶۵ کیلوگرم | ۱۱۶۵ کیلوگرم |
معایب موتور XU7 پلاس
- دوباره استفاده از هشت سوپاپ، آن هم در سال ۲۰۲۲.
- کاهش قدرت نسبت به موتور xu7 معمولی
- به کارگیری دریچه گاز مکانیکی. گفته شده در آینده نزدیک هم به منظور نصب کروز کنترل از دریچه گاز برقی نیز روی این موتور استفاده خواهد شد.
- افزایش زمان شتابگیری خودرو
ناشناس گفت:
رفتید گیربکس1770 کردید تو شکمش دنده ۳ ۱۶۰ تا میخواد پرکنه
زمانش خیلی عقب
یه گیربکس پژو معمولی داروشه
یا ۱۷۷۳ با دنده ۵ ۴۴۳۵
مدیر گفت:
سلام. نتیجه مهندسی ایران خودرو همین میشه :)
حمید گفت:
واقعا خیلی خوب شده سواری نزدیک به زانتیا میده