اخبار و مطالب
7 روز گذشته
4

اعلام مشخصات کشنده آتامان ایران خودرو

اعلام مشخصات کشنده آتامان ایران خودرو

چند روز قبل در یک مراسم رسمی، ایران خودرو دیزل از کشنده آتامان رونمایی کرد. این کشنده نسبتا جدید ترکیبی از بدنه فوتون و موتور Om 457‌ مرسدس بنز می باشد که با احتمال زیاد با قیمتی رقابتی وارد بازار خواهد شد.

این کشنده در ظاهری تک محور یا همان آرایش ۴*۲ تولید میشود. در سالهای اخیر این نوع آرایش محور به خاطر استهلاک کم، بیشتر مورد توجه رانندگان داخل ایران قرار گرفته است.

مطالعه شرایط فروش کشنده آتامان

پیشرانه و جعبه دنده کشنده ایران خودرو دیزل در سال‌ها قبل نیز در محصولات مختلف بنز از جمله کشنده آکسور استفاده شده و به همین دلیل، تعمیرات آتامان در بیشتر شهرهای کشور امکان‌پذیر است و هزینه‌ نگهداری این محصول نیز نسبت به محصولات چینی، کمتر خواهد بود.

شاید بخوانید: قیمت کامیون های وارداتی و داخلی در ایران / آذر ۱۴۰۱

 

مشخصات فنی آتامان

موتور مورد استفاده در کشنده آتامان مدل OM 457‌ می باشد که در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت مرسدس بنز در آلمان معرفی شد. این پیشرانه در قلب محصولات مختلفی از جمله کشنده‌ ها و اتوبوس‌ های این شرکت استفاده شده است.

موتور آتامان با کد شناسه OM 457‌ دارای ۶ سیلندر با حجم ۱۲ لیتر و آرایش سیلندری از نوع خطی می باشد. پیشرانه مورد نظر توانایی تولید حداکثر ۴۳۰ اسب‌ بخار قدرت در ۱۹۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۰۰ نیوتن‌ متر گشتاور را در ۱۱۰۰ دور در دقیقه دارد و تمام قدرت نیز به محور عقب منتقل می گردد.

موارد آتامان ایران خودرو دیزل
تعداد سیلندر ۶ سیلندر خطی توربو دیزل
حجم‏ موتور ۱۲ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ به همراه DPF
حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت
گیربکس ۱۶+۲ سرعته دستی
ترمز موتوری دو مرحله جاکوب
فرمان هیدرولیک ساخت ZF
سیستم ترمز عقب کاسه‌ای و جلو دیسکی خنک‌شونده
سیستم کنترل خودرو ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR
باک سوخت آلومینیومی ۸۰۰ لیتر
مخزن ادبلو ۸۰ لیتر
طول – عرض – ارتفاع ۶۱۰۰ / ۲۴۹۰ / ۳۸۹۰ میلیمتر
وزن خالص ۸۱۵۰ کیلوگرم
وزن کلی ناخالص (مجاز) ۴۲۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو ۱۳۰۰۰ / ۷۵۰۰ کیلوگرم
فاصله محوری ۳۶۰۰ میلیمتر
سیستم تعلیق جلو و عقب فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیک و میل موجگیر
سایز و نوع تایر ۳۱۵-۸۰R22.5 تیوبلس

استاندارد آلایندگی این موتور توسط شرکت ایران خودرو دیزل یورو ۵ اعلام شده است.

گیربکس کشنده آتامان از نوع دنده‌ای ZF‌ بوده و شامل ۱۶ دنده برای جلو (۸ دنده سبک و ۸ دنده سنگین) و دو دنده برای عقب می باشد.

این گیربکس ۱۶ سرعته از سالیان قبل در سری واگن هود کامیون‌ های بنز استفاده شده و رانندگان ایرانی با عملکرد آن، آشنایی کامل دارند. مخزن سوخت از جنس آلومینیومی و حجم ۸۰۰ لیتری انرژی کافی برای پیمایش های طولانی این کشنده را فراهم می‌کند.

 

سیستم ترمز

در کشنده آتامان ایران خودرو از ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب استفاده کرده اند. با این ترکیب ردپایی از کشنده‌ها و کامیون‌های مدل واگن هود را می تواند در محصول جدید ایران خودرو دیزل پیدا نمود.

سیستم ضد قفل و سیستم ضد لغزش نیز تکمیل کننده ای ترمزها هستند. از دیگر تجهیزات محصول جدید مونتاژی، ترمز دستی پنوماتیک (بادی) و ترمز موتوری ژاکوب دو مرحله‌ای می باشند.

آتامان در بخش سیستم تعلیق خود در جلو و عقب از فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیک بهره بورده و به محور جلو میل موج گیر هم اضافه شده است.

بنابر اطلاعات و مشخصات اعلامی از طرف ایران خودرو دیزل، مقدار ۷.۵ تن، حداکثر بار مجاز روی محور جلو است و برای محور عقب این مقدار، ۱۳ تن می باشد. کابین کشنده آتامان ایران خودرو

 

امکانات

ایران خودرو دیزل برای امکانات رفاهی کشنده آتامان این موارد را اعلام نموده: دو عدد تخت خواب، سیستم تهویه کولر و بخاری، سیستم کروز کنترل و محدود کننده سرعت، چراغ‌ های مه شکن جلو و عقب، آینه‌ های جانبی برقی و مجهز به گرمکن، بوق بادی و برقی، قفل مرکزی، گرمکن سوخت.

همچنین خروجی برق ۱۲ ولت و ۲۴ ولت، مخزن ادبلو ۸۰ لیتری، شلنگ باد، جعبه کمک‌های اولیه، یک عدد تایر زاپاس همراه با رینگ فولادی، تنظیم زاویه نور چراغ های جلو، سیستم سپهتن، سیستم صوتی با پشتیبانی از USB، AUX‌ و قابلیت کنترل از روی فرمان، سنسور دنده عقب و قفل دیفرانسیل.

کشنده آتامان ایران خودرو

البته در این محصول، سیستم‌ های ایمنی مانند ترمز تپه، رادار حرکت بین خط‌وط، ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل پایداری و … را نمی بینیم.

 

قیمت و زمان عرضه آتامان

طبق گفته شرکت مونتاژ کننده داخلی، تیراژ این خودرو در سال جاری، تقریبا ۵۰۰ دستگاه تخمین زده شده است. البته ایران خودرو دیزل برای صادرات این کشنده به بازار روسیه هم برنامه دارد. قیمت کشنده آتامان هنوز اعلام نشده ولی به احتمال زیاد کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان خواهد بود.

زمان ارسال پست: ۰۴ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۵ دسته بندی: ایران خودرو دیزل, معرفی خودرو مونتاژ تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.