تقریبا ۳ سال از رونمایی کشنده های جدید سیتراک توسط پیلسان از زیرمجموعه های گروه ماموت میگذرد. سیتراک C7H، یکی از این دو کشنده بوده که با وجود عرضه تعداد کمتر از دیگر رقبا در بازار ، اما به لطف برخورداری از تکنولوژی و اتاق MAN، باید نگاه دقیق تری به آن داشت.
قیمت کشنده سیتراک C7H 440 در سال گذشته حدود ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود اما در زمان حال یعنی مهر ۱۴۰۱، قیمتی اعلامی آن در شرایط فروش پیلسان، ۴.۱ میلیارد تومان می باشد.
فرزند ناتنی MAN
سیتراک، زیر مجموعه شرکت سینوتراک چین می باشد که با همکاری MAN آلمان در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده و به همین خاطر از تکنولوژی و کمکهای فنی و علمی این شرکت نیز بهره میبرد.
محصولات قبلی سینوتراک در کشورمان همان کشنده های هوو و فراز هستند که آخرین محصولی هم که از این شرکت به بازار ایران وارد شد، هوو A7 بود. با توجه به شرایط فروش پیلسان فعلاً نسخه C7H از کشندههای سیتراک وارد بازار شده است.
طراحی خارجی سیتراک C7H
کشنده سیتراک C7H از کابین MAN TGA بهره برده که یکی از بهترین طراحی های شرکت مان پس از سال ۲۰۰۰ میلادی تا به امروز است و پایه طراحی کامیون های چینی زیادی تا به حال بوده است.
البته اشتراک کمی در نمای جلو این کشنده دیده میشود که دلیل آن نیز، تغییرات صورت گرفته برای برخورداری از یک طرح جدید و متفاوت نسبت به TGA است که امری عادی و رایج محسوب میشود.
نمای جلو به دلیل داشتن شخصیت متفاوتی از TGA کاملاً تغییر کرده است که این تغییرات نیز شامل چراغ های جلو و آینه های جانبی جدید، آفتابگیر بالای شیشه جلو و جلوپنجره می شوند.
با این که طرح نهایی، هنوز هم مردانه و کامیونی به نظر میرسد ولی از لحاظ پختگی با مان TGA که یک دهه قبلتر طراحی شده، قابل مقایسه نیست. اما به دلیل داشتن تشابه، از نظر ایمنی و آیرودینامیک، در جایگاه بهتری قرار میگیرد. در قسمت های کناری و عقب بدنه کاملاً با یک TGA روبرو هستیم که بارزترین نشانه آن، طرح کرکرهای بالای سقف در دو طرف بدنه است.
در مدل پیلسان ۴۴۰ اسب بخاری، بادگیرهای بدنه وجود ندارند ولی در نسخه ۴۸۰ اسب بخاری، مجموعه فلاپ های بدنه به صورت کامل نصب شده است که جلوه ای زیباتر به آن میبخشد.
در ضمن امکان سفارش رینگ های استیل براق نیز برای پیلسان C7H وجود دارد. آینههای جانبی از طراحی ساده برخوردارند اما استفاده از راهنما روی آنها یک امر مثبت در بحث ایمنی است.
طراحی داخلی C7H
در داخل کابین اما طراحی با سری TGA کاملاً تفاوت داشته و به کامیونهای اروپایی نزدیکتر شده است. به شکلی که میتوان آن را الهام گرفته از نسخه های قبلی TGX دانست. داشبورد در عین سادگی، کاملاً کاربردی بوده و نمای زیبایی دارد.
جالب است بدانید که طراحی کابین این کامیون حاصل طراحی مشترک شرکت ایتالیایی GIUGIARO و سینوتراک است.
یک صفحه نمایش کوچک ۵.۵ اینچی در وسط داشبورد قرار گرفته که متعلق به بخش صوتی و تصویری می باشد. البته اندازه این نمایشگر برای این داشبورد بزرگ، کوچک به نظر میآید و امروزه خودروهای سواری هم از نمایشگرهای بزرگتری برخوردارند.
صندلیها دارای یک طراحی خوب و راحت هستند و تنها صندلی راننده، بادی تنظیم شونده است و صندلی شاگرد، فقط جک بادی دارد. در صورت سفارش، به صورت تنظیمی هم در دسترس خواهد بود.
امکانات ایمنی و رفاهی
از دیگر امکانات کشنده سیتراک C7H میتوان به آینه های برقی همراه با گرمکن بوده و فرمانی دارای دکمه های کنترلی مالتیمدیا اشاره کرد.
همچنین این کشنده دارای کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تنظیمات پدال و تنظیم فرمان در دو جهت، آفتابگیر داخلی و جانبی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین اطراف خودرو، بخاری درجا، تاخوگراف، پردههای جانبی اتاق، چراغ مطالعه، هشدار صوتی دنده عقب، خروجی برق ۲۴ ولت و قطع کن باتری در داخل و بیرون کابین است.
در ادامه، دارای سیستم تنظیم نور چراغ های جلو با نوردهی خودکار و وابسته به نور محیط، بوق متفاوت شهر و جاده، چراغ روز(دی لایت)، پروژکتور و مه شکن در عقب و جلو، پیش گرمکن برقی سوخت و فیلتر آبگیر، قفل مرکزی، هشدار گرفتگی فیلتر آبگیر سوخت، بالا برنده اتاق به صورت دستی و برقی و… می باشد.
در جهت تکمیل لیست امکانات، صندلی بادی شاگرد، رینگ استیل، یخچال و فریزر، سیستم نشاندهنده فشار باد تایرها TPMS، خروجی برق ۱۲ ولت و کولر درجا هم قابل سفارش هستند.
مشخصات فنی سیتراک C7H
دو نسخه ۴۴۰ و ۴۸۰ اسب بخاری برای کشنده سیتراک C7H در نظر گرفته شده است. مدل ۴۴۰ اسبی دارای گیربکس دندهای بوده و مدل قویتر نیز از گیربکس خودکار AMT استفاده میکند.
در اصل، گیربکسهای AMT، گیربکس های دستی اتومات شده می باشند که به شکل ساده میتوان گفت، تعویض دنده در این گیربکس با کمک چند موتور الکتریکی و کامپیوتر مرکزی آن انجام میگیرد.
مدل های ۴۴۰ اسبی از موتور ۶ سیلندر خطی ۱۱ لیتری تحت لیسانس MAN بهره میبرند. این موتور میتواند ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس این تیپ از کشنده متعلق به ZF آلمان بوده و ۲+۱۶ دنده دارد.
اما در نسخه قویتر از موتور ۶ سیلندر ۱۳ لیتری تحت لیسانس مان استفاده شده که قدرتی برابر با ۴۸۰ اسب بخار و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و گیربکس اتوماتیک ۲+۱۲ دنده روی آن نصب است.
ترمزهای وبکو این کامیون در عقب و جلو دیسکی بوده و دارای سیستم های کمکی از جمله ترمز ضد قفل ABS، سیستم ضد لغزش ASR، برنامه کنترل پایداری ESC و سامانه توزیع نیروی ترمز EBL می باشند. ترمز موتوری نیز از مدل خفه کن اگزوز و البته ترمز EVB اتوماتیک بوده که مدل ۴۸۰ اسبی دارای ریتاردر نیز خواهد بود.
هر دو نسخه کشنده سیتراک از سیستم تعلیق فنر شمش پارابولیک در محور جلو و بادی با ۴ بالن با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و دستی در محور عقب بهره میبرند. اتاق نیز دارای چهار بالن باد است که راحتی و سواری خوبی مانند مان TGA را عرضه میکند.
نام | کشنده سیتراک C7H پیلسان | |
---|---|---|
تعداد سیلندر / نوع موتور | ۶ سیلندر خطی / توربودیزل – تحت لیسانس MAN آلمان | |
شماره موتور | MC11.44-50 | MC13.48-50 |
حجم موتور | ۱۱ لیتر | ۱۳ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵+eev | یورو ۵+eev |
قدرت | ۴۴۰ اسببخار در ۲۱۰۰ rpm | ۴۸۰ اسببخار در ۱۹۰۰ rpm |
گشتاور | ۲۳۰۰ نیوتنمتر در ۱۱۰۰-۱۳۰۰ rpm | ۲۳۰۰ نیوتنمتر در ۹۵۰-۱۴۰۰ rpm |
گیربکس | ۱۶+۲ سرعته دستی | ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک |
ترمز موتوری | ترمز اگزوز، ترمز موتور EVB اتوماتیک و ریتاردر | |
سیستم فرمان | هیدرولیک | |
سیستم ترمز | عقب و جلو دیسکی | |
سیستم های ترمز | ضد قفل ABS+ضد لغزش ASR +برنامه پایداری ESC +توزیع نیروی ترمز EBL | |
باک سوخت | آلومینیوم به حجم ۶۰۰+۵۶۰ لیتر | |
حجم مخزن ادبلو | ۴۰ لیتر | |
طول / عرض / ارتفاع | ۶۲۲۵ / ۲۵۰۰ / ۳۸۵۰ میلیمتر | ۶۴۰۰ / ۲۵۰۰ / ۳۸۵۰ میلیمتر |
وزن خالص کشنده | ۷۴۰۰ کیلوگرم | ۷۸۰۰ کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص | ۴۴۰۰۰ کیلوگرم | |
ظرفیت محور عقب / جلو | ۱۳۰۰۰ / ۷۰۰۰ کیلوگرم | |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۳۶۰۰ | |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی ۴ بالن با تنظیم ارتفاع اتوماتیک و دستی | |
سایز و نوع تایر | ۳۱۵-80R22.5 تیوبلس |
با توجه به همکاری با MAN آلمان، از نظر ایمنی و مشخصات فنی، سیتراک کامیون قابل اعتمادی است. موتور این کشنده در هر دو مدل به همراه گیربکس آن، قابلیت اطمینان بالایی داشته و سیستم تعلیق نیز به خاطر ۴ بالنه بودن آن، نرمی و کارایی بالایی دارد.
در انتها باید گفت که در این کشنده فقدان مواردی مانند سیستم هشدار خروج از خطوط جاده، ترمز اضطراری، ریتاردر چند حالته در مدل ضعیفتر، آن را از نظر ایمنی، یک پله پایینتر از رقبای جدیدش مثل امپاور BD500 بهمن دیزل، کشنده دیما از گروه مایان و دافران H7 شایان دیزل قرار میدهد.
منبع : باما