اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

دلایل و علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو

دلایل و علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو

یکی از مهمترین سیستم‌ های به کار رفته در خودرو، سیستم خنک کننده موتور است. سیستم مورد نظر، وظیفه خنک کردن موتور را برعهده داشته و در صورتی وجود مشکل در آن، به موتور خودرو آسیب زیادی وارد خواهد شد. رله فن رادیاتور بخشی کوچک اما مهم از این مجموعه بوده که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

قطعات مختلفی در ساخت سیستم خنک کننده نقش دارند که هر کدام در جای خود از اهمیت خاصی برخوردارند. قطعات این مجموعه شامل رادیاتور، رله فن (Fan relay)، موتور فن، ترموستات، واتر پمپ، شیلنگ‌های رابط و باقی اجزا می باشد.

 

نقش رله فن در سیستم خنک کننده موتور

زمانی که مایع خنک کننده در حال گردش در موتور، داغ میشود، ترموستات دریچه خود را بین رادیاتور و موتور خودرو باز نموده تا مایع خنک کننده وارد رادیاتور شده و دمای آن کاهش یابد.

به طور واضح، با گردش مایع داغ دورن رادیاتور، گرمای آن توسط بدنه رادیاتور جذب شده و کم کم به هوای اطراف آن منتقل می گردد. فن رادیاتور جریان هوای اطراف آن را افزایش داده و به این صورت، کاهش دمای مایع خنک کننده با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

رله فن رادیاتور پژو 405

اهمیت رله فن رادیاتور خودرو در اینجا مشخص می‌گردد. این رله توسط یک مدار الکتریکی که از موتور و کامپیوتر خودرو(ECU) فرمان می‌گیرد، کار خود را انجام می‌دهد. حالا با دانستن این که فن رادیاتور به کمک رله آن کار می‌کند، پس در صورتی که فن رادیاتور از کار بیفتد، احتمال خرابی رله فن وجود دارد.

شاید بخوانید : تمیز کردن رادیاتور ماشین در خانه

 

نشانه‌ ها و علائم خرابی رله فن رادیاتور

مانند قطعات دیگر خودرو، خرابی این قطعه هم با نشانه‌ هایی به راننده هشدار می‌شود. در ادامه به ۵ مورد از علائم خرابی رله فن اشاره میکنیم:

۱- داغ شدن موتور ماشین

از جمله مهمترین نشانه‌ های خرابی رله فن رادیاتور، گرم شدن زیاد و بیش از حد یا ناگهانی موتور ماشین می باشد. البته تنها دلیل گرم شدن موتور خودرو ممکن است فقط رله فن نباشد ولی می‌تواند یکی از مظنونین باشد. پس، در صورت مشاهده گرمای بیش از حد موتور، حتما رله فن، سیم کشی‌ آن و خود فن را هم چک نمایید.

۲- از کار افتادن فن خنک کننده موتور

توجه کنید که فن یا همان پروانه رادیاتور به کمک رله آن کار می‌کند و اگر که فن از کار بیفتد، احتمال خرابی رله فن وجود داشته و یعنی نمی تواند برق را به فن منتقل کند.

در ادامه مایع خنک کننده هم به خوبی خنک نشده و با همان گرما سابق وارد موتور شده و شروع به گردش میکند که آسیب‌ های زیادی را به موتور خودرو وارد میکند.

۳- یکسره شدن فن‌ رادیاتور

یکسره کار کردن فن رادیاتور یکی دیگر از نشانه‌های خرابی این قطعه است. در حالت یاد شده، حتی بدون روشن بودن موتور هم فن به کار خود ادامه میدهد. این رفتار جالب فن به مالک خرابی آن را هشدار می‌دهد.

۴- روشن شدن چراغ چک موتور

گاهی اوقات مشاهده شده که در صورت خرابی رله فن رادیاتور، چراغ‌ های هشدار دهنده پشت آمپر ماشین مانند چراغ چک موتور و آمپر آب روشن می‌شوند.

۵- کارکرد نادرست سیستم تهویه مطبوع خودرو

با خرابی رله فن مشکل دیگری بوجود می آید که ایراد در میزان خنک کنندگی سیستم تهویه مطبوع است. یعنی به صورت دقیقتر، سیستم تعویه مطبوع خودرو توانایی خنک کردن درست فضای داخل کابین را نخواهد داشت.

شاید بخوانید : ۶ نشانه خرابی ترموستات خودرو

 

دلایل خرابی رله فن رادیاتور

  • آب بندی غیراستاندارد رله که باعث زنگ‌ زدگی آن می‌شود و در نتیجه رله از کار می‌افتد.
  • بویین رله از بخش‌های مهم تشکیل دهنده آن می باشد که در صورت خرابی باعث از کار افتادن رله یا عملکرد ناصحیح آن می‌گردد.
  • خرابی کامپیوتر، سوئیچ دما و یا ماژول کنترل رله نیز می‌تواند دلیل احتمالی خرابی رله فن باشد. خاموش و روشن شدن رله توسط ماژول کنترل رله انجام می‌شود.
  • تخلیه جریان زیاد از موتور فن

 

قیمت رله فن رادیاتور

قیمت رله فن رادیاتور برای خودروهای مختلف متفاوت بوده و چیزی بین حدودا ۳۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان را شامل میشود. البته رله فن جزء قطعات ارزان قیمت خودرو است.

 

عیب‌ یابی فن خنک‌ کننده

با توجه به جدول زیر می توانید یک عیب یابی نسبتا سریع درباره فن سیستم خنک کننده داشته باشید.

عیب‌ یابی فن خنک‌ کننده

زمان ارسال پست: ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۸ دسته بندی: فنی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.