اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین + راه حل این مشکل

دلایل بالا رفتن آمپر آب ماشین + راه حل این مشکل

بالا رفتن آمپر آب خودرو از جمله مشکلات مهم بوده که با آغاز فصل گرما در هر سال، رانندگان خودرو با آن روبرو می شوند. در این مقاله ما به مهمترین دلایل بالا رفتن آمپر ماشین و همچنین راه حل های رفع این مشکل می پردازیم.

عملکرد دماسنج خودرو این است که دمای موتور را در هر زمان اندازه گیری کرده و به شما اطلاع می دهد و در صورت نزدیک شدن به گرمای بیش از حد به شما هشدار می دهد. با این حال، گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است خوانش نادرست را نشان دهند.

دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو

در اینجا دلایلی به تفصیل آورده شده است که چرا ممکن است ماشین شما دماسنج افزایش یابد اما ماشین شما مشکل گرم شدن بیش از حد نداشته باشد.

 

۱. دماسنج معیوب

یک گیج دما معیوب یکی از دلایل اصلی است که ممکن است متوجه افزایش دماسنج ماشین خود شوید اما ماشین بیش از حد گرم نمی شود.

به عنوان مثال، سوزن گیج دما اگر در منطقه ای با دمای بالا به دام افتاده باشد، ممکن است آسیب ببیند. بسیاری از دنده‌های داخل گیج‌سنج دمای خودروی شما نیز بر عملکرد خوب این سوزن تأثیر می‌گذارند.

اگر متوجه شدید که در گرفتن خوانش های ثابت از دماسنج شما مشکلاتی وجود دارد، می تواند یکی از دلایل احتمالی متعدد باشد.

علاوه بر این، اگر درپوش رادیاتور خودرو به طور ایمن بسته نشده باشد، گیج دما ممکن است نشان دهد که موتور در حالت عادی بیش از حد گرم شده است.

باز هم، اگر گیج دمای ماشین شما معیوب باشد، ممکن است نشان دهنده افزایش دما در زمانی باشد که همه چیز عادی است.

شاید بخوانید : دلایل و علائم خرابی استپر موتور

 

۲. سنسور دمای خراب

سنسور دمای آب

سنسور دمای بد یکی دیگر از دلایلی است که ممکن است متوجه افزایش دمای ماشین خود شوید اما ماشین بیش از حد گرم نشود.

سنسور دما دمای موتور را در وسیله نقلیه شما اندازه گیری می کند. یک سنسور دما معیوب اغلب خوانش های اشتباه را روی دماسنج نشان می دهد.

بنابراین، اگر خودروی شما این مشکل را داشته باشد، دماسنج ممکن است یک هشدار نادرست منتشر کند و نشان دهد که موتور در حال گرم شدن بیش از حد است.

این ممکن است تجربه ای را که هنگام رانندگی به دست می آورید توضیح دهد و سنج دما همچنان در نوسان است.

 

۳. ایراد واشر سرسیلندر

اگر متوجه شدید که دمای ماشین شما بالا می رود اما ماشین بیش از حد گرم نمی شود، می تواند به این معنی باشد که نشتی در مهر و موم بین بلوک موتور و سرسیلندر رخ داده است.

اگر این کاسه نشت مایع خنک کننده یا روغن داشته باشد، می تواند یک یا چند مورد از این مشکلات را ایجاد کند. هنگامی که متوجه علائم وزش واشر سر شدید ، از مکانیک خود بخواهید خودروی شما را بازرسی کرده و قطعه معیوب را در اسرع وقت تعویض کند.

اگر به سرعت آن را تعمیر نکنید، ممکن است در آینده تعمیرات پرهزینه‌تری داشته باشید.

 

۴. ایراد پمپ آب (واترپمپ)

پمپ آب بخش مهمی از سیستم خنک کننده خودرو شما است. اگر به درستی کار نکند، سیستم خنک کننده ماشین شما مایع خنک کننده را به درستی از کنار شیلنگ ها عبور نمی دهد.

این می تواند بر تمام سیستم های خنک کننده موتور خودرو شما تأثیر بگذارد و باعث داغ شدن آن شود.

علاوه بر این، اگر در پمپ آب خودرو خود دچار نشتی یا سیل شدید، می تواند باعث داغ شدن بیش از حد خودرو شود.

 

۴. سطح خنک کننده پایین

اگر سطح مخزن مایع خنک کننده خودروی شما کمتر از حد معمول باشد، می تواند ماشین شما داغ کند.

وقتی مخزن مایع خنک کننده خالی باشد، وسیله نقلیه شما شروع به خرابی می کند و موتور ماشین بیش از حد گرم می شود.

گرمای بیش از حد می تواند باعث ایجاد مشکل در سایر قطعات و اجزای ماشین شما شود. برای جلوگیری از این اتفاق، باید یک قوطی دیگر را با مایع رادیاتور پر کنید یا مقدار اضافی آن را در اختیار داشته باشید.

برای اطمینان از اینکه این مخازن با مقادیر مناسب سیال پر شده اند، باید سطح مایع خنک کننده را به طور مرتب کنترل کنید.

در غیر این صورت، رانندگی با وسیله نقلیه شما ممکن است به زودی منجر به آسیب شود و خیلی زود، ممکن است این قطعات بدون هشدار از کار بیفتند.

 

۵. استفاده از خنک کننده اشتباه

اطمینان حاصل کنید که از مایع خنک کننده یا مخلوط آب و خنک کننده مناسب در خودروی خود استفاده می کنید.

از ترکیب برندها یا انواع خنک کننده های مختلف خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد سیستم خنک کننده خودرو شما شود.

اگر مطمئن نیستید که مایع خنک کننده خود را تعویض کنید، معمولاً توصیه می کنید ماشین را برای انجام تعمیرات نزد مکانیک ببرید.

مایع خنک کننده به مرور زمان به دلیل اکسید شدن خورنده می شود و پس از چندین بار قرار گرفتن در حالت گرمای بیش از حد فرسوده می شود.

بنابراین، انجام منظم تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده سیستم خنک کننده موتور خودرو به شدت به شما بستگی دارد.

 

۶. فن رادیاتور معیوب

فن رادیاتور در خودروی شما وظیفه دارد با کاهش دمای مایع خنک کننده خودرو، گرمای اضافی را از موتور خودروی شما خارج کند.

اگر خرابی در فن وجود داشته باشد، نمی تواند این کار را انجام دهد و این می تواند شرایط ناامنی ایجاد کند زیرا رادیاتور بیش از حد داغ می شود.

گزارش هایی وجود دارد که طرفداران در زمانی که قرار نیست وارد میدان شوند. این می تواند مشکلاتی ایجاد کند که منجر به خواندن ناپایدار دماسنج شما و نوسان دما می شود!

 

۷. شیلنگ های شکسته

وظیفه شیلنگ انتقال مایع خنک کننده از یک نقطه به نقطه دیگر است. متأسفانه، شیلنگ می تواند در معرض گرمای بیش از حد قرار گیرد و هنگامی که این کار را می کند، داخل شیلنگ نازک می شود و نمی تواند به درستی جریان مایع خنک کننده را که از آن عبور می کند، مدیریت کند.

وقتی شلنگ نشتی دارید، مایع خنک‌کننده خارج می‌شود و از جریان حمل و نقل کارآمد جلوگیری می‌کند، زیرا مقدار کافی در شلنگ وجود ندارد.

این مشکل همچنین اغلب منجر به افزایش دمای موتور خودروی شما به دلیل خنک‌سازی ناکافی می‌شود که در غیر این صورت می‌توانست توسط یک سیستم اصلی خودرو که به درستی کار می‌کند بدون هیچ مشکلی عبور کند.

هنگامی که ماشین شما بیش از حد گرم می شود و مخزن مایع خنک کننده شما پر است، باید شیلنگ را بررسی کنید که باعث می شود مایع خنک کننده از مخزن به داخل رادیاتور جریان یابد.

اگر این شیلنگ پاره شود، نشت مداوم مایع خنک کننده خواهید داشت – و به مرور زمان، دیگر چیزی در رادیاتور شما باقی نمی ماند.

 

۸. ترموستات خراب

ترموستات جزء حیاتی سیستم خنک کننده خودرو است. این بخش ضروری تضمین می‌کند که مایع خنک‌کننده در مواقعی که به آن نیاز نیست، بیش از حد به اطراف سیستم پمپ نمی‌شود.

متأسفانه، هنگامی که ترموستات آسیب می بیند، توانایی پمپ کردن مایع خنک کننده را در صورت نیاز به داخل رادیاتور نخواهد داشت.

این ممکن است باعث افزایش دمای داخل موتور در حال کار خودرو شود.

 

وقتی متوجه شدید دماسنج بالا است اما ماشین گرم نمی شود چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید آمپر ماشین شما بالا می رود اما ماشین بیش از حد گرم نمی شود، برای تشخیص دقیق مشکل به یک خواننده عیب یابی برای OBD-II نیاز است.

این می تواند در تشخیص اینکه آیا ایرادهای الکتریکی مانند سنسورهای بد باعث این مشکل شده است یا خیر، بسیار مفید است.

پس از استفاده از ابزار عیب یابی و مشاهده خرابی سنسور دماسنج، وسیله نقلیه خود را برای تعویض آن نزد مکانیک مجاز ببرید.

همچنین، اگر سوزن دماسنج خراب باشد، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

 

راه های جلوگیری از گرم شدن خودرو

با کمک و انجام دادن چند راه نسبتاً ساده، می‌توانید از داغ کردن موتور خودرو جلوگیری کنید. در ادامه، این موارد را با یکدیگر مرور می کنیم.

  1. شستشوی سیستم تهویه‌ی خودرو زمانی که کثیف است، آن هم در زمان پیشنهادی سازنده با فشار زیاد آب، طوری که تمام رسوبات از طرف دیگر بیرون بریزد.
  2. بررسی ساختار سیستم تهویه برای نشتی یا هر مشکل دیگری.
  3. بررسی منظم مخزن مایع‌ خنک‌ کننده و همچنین تعویض روغن‌ موتور در زمان درست.
  4. رادیاتور، واترپمپ و ترموستات را چک کنید.
  5. تمیز کردن رادیاتور و بررسی کامل آن
  6. تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده
  7. بررسی عملکرد فن ها
  8. اطمینان از پر بودن گاز کولر در زمان استفاده

نحوه رفع مشکل افزایش دما و گرم نشدن خودرو

رایج‌ترین دلیلی که متوجه می‌شوید گیج دمای خودرویتان بالاست اما داغ نشدن خودرو، سنسور دما معیوب است. سنسور دما در اکثر خودروها در پایین رادیاتور خودرو قرار دارد. اگر در مکان یابی وسایل نقلیه خود مشکل دارید، در اینجا مراحل تعویض این قطعه و تعمیر آمپر دما را شرح داده ایم.

اگر در حال رانندگی بوده اید، اجازه دهید ماشین حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خنک شود.

  1. برای دسترسی به قطعه، وسیله نقلیه را با استفاده از جک بلند کنید.
  2. باید درپوش رادیاتور را بردارید.
  3. هر مایع خنک کننده را از رادیاتور ماشین تخلیه کنید. شما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد انجام این کار از راهنمای خودرو خود دریافت کنید
  4. سیم کشی سنسور دما را از برق بکشید.
  5. سنسور دما را از خودرو خارج کنید.
  6. سنسور دمای جدید را در آن قرار دهید.
  7. کانکتور سیم کشی را دوباره وصل کنید.
  8. بررسی کنید که همه کانکتورهای مایع خنک کننده ایمن هستند.
  9. برای پایین آوردن ماشین خود جک را بردارید.
  10. احتراق را روشن کنید.
  11. دماسنج را بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی خوانده می شود
  12. وسیله نقلیه خود را برای تست درایو ببرید تا مطمئن شوید که مشکل برطرف شده است
  13. اگر سنج دما به درستی خوانده شود؛ سپس شما تمام شده اید.

نتیجه

اکنون مشخص شده است که چرا ممکن است با وجود اینکه موتور شما داغ نیست، بالا رفتن آمپر ماشین را شاهد باشید.

سطح پایین مایع خنک کننده معمولاً باعث گرم شدن بیش از حد موتورها می شود. با این حال، می دانید که این احتمال وجود دارد که گیج دما خوانش های نادرست را نشان دهد.

اگر به نظر می رسد که گیج های شما خوانش های نادرستی ارائه می دهند، ابتدا باید سعی کنید مشکلات قابل مشاهده آنها را برطرف کنید. اگر مشکل از شکستگی گیج باشد، ممکن است نیاز به تعویض آن داشته باشید.

اگر هر یک از سوزن‌ها گیر کرده باشد یا سنسور دما از کار افتاده باشد، باید آنها را تعویض کنید تا خوانش‌های دقیق دوباره ارائه شود.

اگر به نظر می رسد موتور بیش از حد گرم نمی شود، اما خوانش ها بالا هستند، بررسی سنسور دما و جزء مکانیکی دماسنج مهم است.

اگر همه چیز درست است، اما ماشین شما هنوز آنطور که باید عمل نمی کند، ممکن است موتور شما واقعاً بیش از حد گرم شده باشد.

مطمئن شوید که سیستم خودروی خود را ارزیابی کرده اید تا از آسیب شدید خودروی خود جلوگیری کنید.

زمان ارسال پست: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۸ دسته بندی: فنی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
سجاد گفت:

سلام موارد گفته شده خوب بود و من میرم امتحان کنم قسمتای ماشینو :)

با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.