بررسی انواع بدنه خودرو
خودروهای سدان انواع بدنه خودرو
کلمه سدان یا Sedan و سالون(Saloon) در اصطلاح انگلیسی یکی از انواع بدنه خودرو است و به خودروهای سواری معمولی یا صندوقدار گفته میشود که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و دارای چهار درب ( در ) می باشند. سدان رایج ترین شکل طراحی بدنه خودرو بوده که در جهان امروزی مشاهده میشود.
تصویری از نمای کلی از یک خودروی سدان، استیشن(تورینگ یا واگن) و هاچبک نشان داده شده است.
هر یک از حروف B , A و C که در تصویر مشاهده میکنید، نشان دهنده ستون های خودرو هستند.
خودروهای هاچ بک
هاچبک یا در اصطلاح انگلیسی Hatchback به خودروهایی اطلاق می شود که صندوق عقب آنها تقریباً حذف شده و درب صندوق عقب و شیشه عقب خودرو یکی بوده و به صورت عمودی باز میشوند. معمولاً در زمان باز کردن این درب علاوه بر فضای بار به داخل خودرو نیز دسترسی خواهید داشت، و همین مورد تعریفی دیگر از خودروی هاچ بک را ارائه می دهد؛ خودرویی که درب آن داخل بدنه باز شده و دارای ۳ ستون بدنه است، خودروی هاچ بک گفته می شود.
واگن استیشن(تورینگ)، ماشین های شاسی بلند(SUV) و مینی ون ها با هاچ بک ها متفاوت هستند. معمولا عقب خودروهای هاچ بک حالتی مایل دارد ولی بقیه دارای حالتی نسبتا عمودی اند. خیلی از آنها دارای ستون چهارم یا D میباشند که هاچ بک ها فاقد این ستون هستند.
خودروهای هاچ بک را اگر بر اساس ستون بخواهیم با بقیه خودروها مقایسه کنیم، ممکن است خودرو های سدان را نیز هاچ بک به حساب آوریم چرا که سه ستون دارند در حالی که تفاوت اساسی در این نکته وجود دارد که سدان ها دارای صندوق عقب مجزا هستند ولی در خودروهای هاچ بک، صندوق عقب جزئی از بدنه به شمار میرود ( مانند خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۶ صندوقدار که به راحتی می توانید بدنه هاچ بک و سدان را مقایسه کنید ).
هاچ بک ها امکان دارد ۳ در (دو درب ورودی و یک درب صندوق بار و یا همان صندوق عقب) و یا ۵ در (چهار درب ورودی و یک درب صندق بار یا همان صندوق عقب) داشته باشند.
خودروهای هاچ بک شامل موارد زیر هستند:
شهری کوچک، خانوادگی کوچک، خانوادگی بزرگ، اسپرت.
خودروهای اسپرت
این دسته از خودروها همیشه دارای جذابیتی خاص خود بودهاند که تمام افراد یک جامعه جذب این مورد شدهاند.
در این کلاس از انواع بدنه به خودروهایی اسپرت(Sport) گفته میشود که مانند خودروهای سدان دارای ۳ ستون و یا ۲ ستون بوده و همگی دارای یک وجه اشتراک هستند، که آن وجه اشتراک، داشتن ۲ درب برای ورود و خروج از خودرو می باشد. البته تمام خودروهای اسپرت لزوما ۲ درب نبوده و برخی از آن ها ۴ درب نیز میباشند.
خودروهای اسپرت میتوانند لوکس، سوپر اسپرت، اسپرت شهری و … باشند، اما تمامی این دسته ها دارای حسی خاص هستند که هیجان ناشی از آن به راننده و سرنشینان خودرو و به عابرین پیاده و کسانی که نظارهگر این خودروها بودند منتقل خواهد شد. این نوع از خودروها اکثرا در شرکت هایی به تولید می رسند که تاریخچه بسیار مناسب و سنت های خاص خود را داشته باشند.
به این دلیل که ساخت هر خودروی اسپرت نیاز به تکنولوژی روز، نیاز به داشتن اعتبار و داشتن سبکی متفاوت از ساخت خودرو میباشد که شرکت هایی که در این مورد به فعالیت می پردازند بسیار اندک ولی بسیار مشهور می باشند. گر چه در زمان حال، لزومی ندارد برای ساخت خودرویی اسپرت، تاریخچه ای طولانی داشته باشید.
برخی از مدلهای خودروهای دیگر به مانند سدان اسپرت ، هاچ بک اسپرت و …. تنها به دلیل هیجان ناشی از بکار گیری اسمی که از اینگونه خودروها به مشتریان خویش ارائه می کنند، چنین نام گذاری میشوند، ولی اینکه خودروهای مذکور را در این رده قرار دهیم، ممکن نیست.
برخی از مجلات و دوستداران اینگونه خودروها، این مدل وسایل نقلیه را با یکدیگر قیاس نموده که ایشان در مقام مجله و …. به این مهم دست می زنند و این خودروها هرگز در یک جایگاه و رده بندی جای نخواهند گرفت. مانند رقابت BMW M3 و Mercedes Benz C55AMG که همیشه هیجان ناشی رقابت این خودروها حتی به خواننده مطالب فوق نیز می رسد.
خودروهای کروک
خودروی کروکی یا خودرو دارای سقف جمعشونده یا کانورتیبل یا در زبان انگلیسی Convertible، خودرویی گفته میشود که در کنار اینکه متعلق به یکی از کلاسهای استاندارد خودرو است، سقف آن قابلیت جمع شوندگی داشته و یا همان قابلیت تا شدن سقف، را نیز دارا باشد. این نوع ماشین ها اکثرا با نام تجاری رودستر هم شناخته می شوند، که در مقاله ها و مجله ها اکثرا با این نام و عناوینی مانند این نام، شناخته شده هستند. مانند نام هاب اسپایدر، کابریولت و… .
این خودروها داری ۲ نوع سیستم سقف می باشند. در برخی از مدلها دارای سقف تا شونده با جنس یا همان روکش برزنتی و انواع مخصوص از پارچه های الیافی و نوع دیگر با سقف جمع شونده ۲ تکه یا ۳ تکه از جنس فلز (در برخی از مدل ها نیز برای کم کردن وزن از موادی مانند فیبر کربن استفاده می شود) استفاده می کنند.
هر کدام از موارد بالا برای خودروها قابلیتی خاص ایجاد می کنند. مدلهای دارای سقف جمع شونده فلزی، قابلیت تبدیل شدن به یک خودروی اسپرت را نیز دارند ولی دارای فضای بار محدودی در هنگام بسته بودن سقف، هستند. در مدلهای با سقف برزنتی، ایراد کمبود فضای بار کمتر خودنمایی میکند ( مگر خودرو، دارای سیستم موتور عقب یا موتور میانی باشد )، اما این خودروها اکثرا در هنگام بسته بودن سقف و در هنگام حرکت دارای صدایی آزار دهنده هستند، البته در مدلهای جدیدتر این موارد در حال رفع شدن است اما هنگامی که خودرویی با سقف برزنتی را پارک می کنید نگران پاره شدن سقف آن نیز باشید.
خودروهای فست بک، لیفت بک
فست بک (البته در برخی موارد به جای مورد فست بک، لیفت بک هم نیز می توان استفاده کرد) یا در اصطلاح انگلیسی Fast-back به خودرویی گفته می شود که حالت خاصی از ترکیب بین بدنه سدان، هاچ بک و اسپرت می باشد.
البته این خودروها با معرفی مدل Mercedes Benz CLS جایگاه خویش را در میان مردم شناسایی باز کردند که در همان اوایل به این خودروها نام اسپرت کوپه داده بودند و با رقبای اسپرت خودشان مقایسه می شدند. در این بین رقابت BMW 6 Series از سال ۲۰۰۵ تا کنون با این رقیب سنتی خویش برای همه جذاب و دیدنی بوده است. طراحی اینگونه خودروها به گونهای است که سقف با شیب ملایم و پیوسته به سمت انتهای بالایی سپر عقب خودرو به پایین آمده، به طوری که سقف و صندوق عقب به صورت یکسان (یک تکه) دیده می شوند.
این نوع از خودروها به دلیل چنین طراحی ایرودینامیکی، دارای قابلیت هایی خاص بوده و این قابلیت ها به خودروهای فوق و کمپانی های سازنده این اجازه را داده است که بتوانند در عین ظاهری تجملی و لوکس، امکانات فنی خاص که عمدتا شامل موتورهای پرقدرت و سیستم های تعلیق اسپرت هستند را به این بدنه زیبا اضافه نموده و در نهایت خودرویی لوکس اسپرت با قابلیت هایی همچون، ظرفیت تعداد ۴ نفر کامل که به راحتی در خودرو قرار می گیرند، امکانات رفاهی بسیار جالب و لوکس و عملکرد یک خودروی اسپورت که شاید بسیاری از مردم به دنبال آن هستند را در اختیار صاحبان خویش قرار بدهند .
مانند خودروی Porsche Panamera، که میتوان از این مدل به یکی از گزینه های مناسب برای تمام موارد فوق نام برد.
لیفتبک (Liftback) به شکلی از خودرو گویند که بین سدان و هاچ بک است. در این حالت صندوق عقب از نظر ظاهرا مجزا بوده ولی از نظر باز شدن درب صندوق عقب همانند هاچ بک میباشد و شیشه عقب با صندوق عقب پیوسته است. مانند سایپا ۱۴۱
خودروهای شاسی بلند
شاسی بلند یا در اصطلاح انگلیسی Sport Utility Vehicle یا به طور خلاصه شده SUV به گونه ای از خودروها اطلاق میشود که برای کاربرد خارج از جاده، مسیرهای بیابانی و پیمودن مسیرهای ناهموار طراحی شده اند. این خودروها معمولا دو دیفرانسیل بوده و فاصله محور آنها تا سطح زمین بیشتر از خودروهای عادی میباشد. به همین خاطر به این خودروها، شاسی بلند نیز گفته می شود.
همچنین این خودروها دارای ستون D نیز هستند. در برخی از مدلها دارای ۳ ردیف صندلی بوده و در برخی دیگر ۲ ردیف صندلی دارند. درب صندوق بار این خودروها اکثرا مانند خودروهای هاچ بک به خارج اتاق باز شده و از داخل اتاق هم به راحتی می توان به محفظه بار دسترسی داشت.
شاسی بلند ها در اولین حضور خود در بازار امریکای شمالی توانستند به فروش خوبی دست پیدا نمایند. این بازار چنان پرسود و جذاب بوده است که بسیاری از خودروسازان بزرگ، به شکستن سنت های خویش پرداخته تا از این قافله عقب نمانده و بتوانند در این بازار پر سود به فروشی بسیار دست پیدا نمایند، برای همین شرکتی همچون پورشه از سنتی که دکتر فردیناند پورشه بنا نهاده بوده است ( که باید خودروهای اسپرت ، موتور عقب و هوا خنک بر پایه خودروی فولکس بیتل بسازند )، دست کشیده و به طراحی و تولید خودروی SUV پرداخته اند . البته شرکتهایی مانند Lamborghini نیز به این مهم روی آورده اند و در همین راستا به تولید کلاس جدیدی از خودروهای SUV پرداخته اند که با ورود این خودروها ، کهنه کاران این عرصه را به چالش بزرگی دعوت نموده اند.
انواع بدنه خودرو
خودروهای مینی ون
مینی ون، خودروی چندمنظوره (ام پی وی) و یا خودروی چند کاربرد (ام یو وی)، نوعی از خودرو است که از لحاظ ظاهری شبیه به خودروهای ون است و برای حمل و انتقال افراد طراحی شده است. مینیون ها، بلندتر از گونههای سدان، هاچ بک و استیشن واگن هستند و برای فضای داخلی بیشتر طراحی شده اند.
کلمه مینیون، برای اولین بار در آمریکای شمالی وارد دنیای خودرو شد؛ زیرا این گونه خودروها به اندازه قابل توجهی، کوچکتر و ایرودینامیک تر از ونهای مسافری مورد استفاده در آمریکای شمالی بوده اند. در کشورهای انگلیسی زبان، از اصطلاحات گوناگونی برای این نوع خودرو استفاده می شود. در اروپا و هند از اصطلاح خودروی چند منظوره (MPV) استفاده می گردد؛ کلمه مینی MPV، از کلمه سوپرمینی گرفته شده؛ کامپکت امپیوی هم در پایه خانواده خودروهای کوچک و لارج MPV، در پایه خانواده خودروهای بزرگ قرار دارد.
انواع بدنه خودرو
خودروهای ون
ون یا در زبان انگلیسی Van، به گونهای از خودروها اطلاق میشود که برای حمل و نقل اسباب و لوازم حجیم و سنگین و یا گروهی چند نفره از انسانها استفاده میشود. خودروهای ون معمولاً بدنهای مکعب شکل دارند که بر روی چهار چرخ سوار شده است.
ابعاد بدنه این خودرو را می توان حد فاصل کلاس استیشن واگن و کامیون ( در حوزه باربری ) و مینی بوس ( در حوزه نفربری ) دانست. این خودروها دارای ابعاد، قدرت موتور و اشکال مختلفی هستند. همچنین این خودروها در کلاس M قرار میگیرند که این کلاس به انواع مختلف اتومبیل های نفربر گفته میشود. بیشتر این خودروها دارای ۴ ستون بوده ولی نمونه های ۳ ستون و ۵ ستون آن نیز در بازار موجود هستند، که هر کدام برای کارایی مخصوصی می باشند.
انواع بدنه خودرو
خودروهای وانت
به خودروهایی که عمدتا دارای یک بخش باری، یا همان قسمت بار روباز هستند گفته میشود. این خودروها اکثرا دارای ۲ مدل هستند، دارای یک کابین که دارای ۲ ستون A , B هستند (البته برخی مدلها دارای ۳ ستون نیز می باشند) و قسمت بار، دارای ۲ کابین و دارای ۳ ستون A , B , C هستند ( البته در برخی مدلها دارای ۴ ستون نیز هستند ) و بخش بار.
این خودروها در سطوح کاری متفاوتی از نظر حجم بار قابل حمل و یا ظرفیت یدک کشی طراحی شده اند. در برخی مدلها به مانند یک خودروی سواری که دارای ظرفیت حمل بار می باشد طراحی شده و در برخی مدلها با ظرفیت حمل بار بالا طراحی شده به نحوی که خودروساز در این مواقع چرخهای عقب را به صورت جفت چرخ طراحی می نماید. انواع بدنه خودرو