اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

۶ روش برای کاهش آلایندگی خودرو

۶ روش برای کاهش آلایندگی خودرو

این روش های عنوان شده برای کاهش آلایندگی خودرو ، دشواری خاصی نداشته و شما با کمی صرف وقت می توانید در کاهش آلودگی هوای انسان ها شریک باشید.

 

۱- پر کردن بیش از حد مجاز باک سوخت

در هنگام بنزین زدن، صدای خاص تیک سر لوله (Nozzle) را می‌ شنوید که نشان می دهد باید از بنزین زدن بیشتر خودداری کنید. دلیل چیست؟ جواب این است که بنزین یک مایعی با خاصیت تولید گاز می‌باشد. این گاز قابل اشتعال، سمی و به شدت فرار است.

در قدیم، باک خودروها به شکلی طراحی شده بود که امکان خروج این گاز فرّار را مهیا می‌ کرد. این روش کاملا به نفع خودرو بود ولی موضوع اینجاست که خروج این گاز برای محیط زیست، پیامد خوبی ندارد. این گاز خارج شده از باک سوخت، تاثیر زیادی در افزایش آلودگی هوا و تشکیل مه‌دود دارد.

خودروهای جدید راهکار مناسبتری برای مسئله مورد نظر دارند که آن نیز محفظه بخار سوخت (Fuel Vapor Canister) نام دارد. این قوطی کوچک اشباع شده از کربن بوده و عملکردش مانند یک فیلتر است. شرح کار آن ؛ بخار سمی از فیلتر عبور می کند، مواد آلوده کننده و مضرش گرفته شده و سپس بخار غیرسمی خارج می‌گردد. البته بهتر است که بیش از حد مجاز بنزین نزنید زیرا بنزین اضافی می‌تواند به محفظه بخار سوخت وارد شده و آن را اشباع نماید.

 

۲- در روزهای آلوده کم‌تر از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید

روشن نگه داشتن سیستم تهویه مطبوع (A/C) موجب بالا رفتن دور موتور خودروی شما می شود و در نتیجه؛ مصرف سوخت و آلایندگی خودرو بیشتر خواهد بود. پس در روزهایی که آلودگی هوا زیادتر است، از روشن نگه داشتن متناوب تهویه مطبوع ماشین خودداری نمایید.

 

۳- با سرعت یکنواخت حرکت کنید

یکی از دلایل اصلی در آلایندگی خودرو ، این نکته است که سرعت ماشین به صورت ناگهانی کم یا زیاد شود. به یکباره سرعت خود را کم یا زیاد نکنید.

 

۴- استفاده از لاستیک‌های دوست‌دار محیط‌ زیست

خود جنس لاستیک به جز آلودگی هوا، بر مقدار مصرف سوخت خودرو هم تاثیر گذار می باشد. نسل جدیدی از لاستیک‌ها توسط مهندسان این صنعت وارد بازار شده که در آن‌ها مقدار تولید پسماند، خارج شدن از شکل اولیه و تاخیر در ارتجاع به حداقل رسیده است که به این تایرها، لاستیک‌ های دوست‌دار محیط‌ زیست نام دارند. از مشهورترین این محصولات، لاستیک Ecopia EP422 ساخته شرکت بریجستون هست که طبق تحقیقات، علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی بصورت گرما، در مقایسه با لاستیک‌ های معمولی مصرف سوخت را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

۵- سنگین نکردن خودرو

هر چقدر که ماشین شما سنگین‌ تر شود، برای جابجایی آن سوخت بیش‌تری لازم خواهد بود که در نتیجه آلودگی هوای بیش‌تری هم تولید می کند. به طور مثال وسایل اضافی را در صندوق خودرو نگذارید یا در صورت امکات از باربند روی سقف استفاده نکنید.

 

۶- تنظیم باد چرخ‌ ها

اگر باد چرخ شما کم‌ یا زیاد تر از میزان توصیه شده آن باشد، به موتور خودرو فشار بیشتری وارد شده و سوخت بیشتری هم مصرف می کند. بهتر است که هفته ای یکبار این کار را انجام دهید تا هم باعث کاهش مصرف شوید و هم اینکه عمر لاستیک های افزایش پیدا می کند.

زمان ارسال پست: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۷ دسته بندی: آموزشی تگ ها: لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.