اخبار و مطالب
7 روز گذشته
1

محققان کشور پلاک خودرو هوشمند ساختند

محققان کشور پلاک خودرو هوشمند ساختند

مدیر یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به نام دکتر سعید مصلحی، مجری طرح «پلاک های هوشمند خودروی همیار پلیس» در گفت: تصمیم گرفتیم که پلاک های خودرو را توسط یک تراشه الکترونیکی هوشمند سازیم تا بتواند تخلفات رانندگی را در کمتر از چند ثانیه به پلیس اطلاع دهد.

دکتر مصلحی عنوان کرد: این پلاک همیار پلیس قطعه ای در حوزه فنی الکترونیک می باشد که براساس تعریف همیار پلیس وظیفه دارد تخلفات حادثه ساز راننده را در صورت مشاهده به وی تذکر دهد.

مصلحی ضمن بیان این نکته که دستگاه جدید می تواند بدون داشتن هزینه های بالا و جاگیر بودن، یک جایگزین خوب برای ربات انسان نمای همیار پلیس باشد، گفت: پس برای برطرف نمودن این محدودیت ها، در این پلاک خودرو از سیم کارت بهره بردیم تا اطلاعات از طریق سیم کارت به مرکز پلیس ارسال گردد.

این پلاک های الکترونیکی دارای سنسورهایی از جمله تشخیص سرعت غیر مجاز، سنسور تشخیص ورود و خروج به منطقه ممنوعه، محدوده طرح ترافیکی، شکار ممنوع یا ورود به مناطق آزاد، سنسور اعلام قاچاق و حمل آن، تشخیص دستکاری پلاک می باشند که نتایج بررسی های خود را با پیامک به مراکز پلیس ارسال می کنند.

مدیر یک شرکت دانش بنیان در ادامه بیان کرد: همچنین با این پلاک هوشمند، می توان خودروهای سرقتی، مشکوک و یا دارای دستور قضایی توقیف را از مرکز پلیس راهور متوقف نمود. علاوه بر این، اعلام موقعیت جغرافیایی محل واژگونی یا تصادف ماشین، امکان کنترل کامیون های ترانزیتی از زمان ورود تا خروج از مرز، قابلیت نصب دیگر سنسورهای مورد نیاز پلیس از قابلیت های این پلاک محسوب می شود.

این پلاک خودرو هوشمند با تشخیص سرعت خودرو و اگر که با سرعت مجاز همخوانی نداشته باشد، علاوه بر ارسال پیامک و هشدار به راننده، به پلیس نیز اطلاع رسانی می کند. در موارد ضروری و بحرانی که برخی ماشین ها به دستور توقف پلیس توجه نمی کنند و پلیس نیاز دارد تا آن خودرو متوقف شود، این کار به آسانی و از راه دور با استفاده از یک تفنگ لیزری و تاباندن لیزر به پلاک، انجام می گردد.

زمان تصادف و یا واژگونی خودرو، سنسورهای پلاک با تشخیص سریع و ارسال پیامک، مختصات جغرافیایی محل حادثه را به مراکز امداد و پلیس اطلاع می دهد و موجب تسریع در روند نجات مصدومین می شود.

در پایان نیز دکتر سعید مصلحی گفت: با بهره بردن از این پلاک، توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی هم امکان پذیر است.

زمان ارسال پست: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۱ دسته بندی: اخبار داخلی, تکنولوژی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.