اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

عمر مفید لاستیک خودرو

عمر مفید لاستیک خودرو

در بیشتر مواقع اگر عمق آج لاستیک خودرو در اندازه ای معقول باشد، صاحب خودرو گمان می‌کند که تایر سالم بوده و هیچ مشکلی ندارد؛ جدا از این که به نکته مهم یعنی سن تایر فکری نکرده است. این بی فکری می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

البته باید گفت که به طور رسمی هیچ زمان انقضای مشخصی برای تایرها اعلام نشده ولی شرکت های خودروساز توصیه دارند که حداکثر بعد از سپری شده ۶ سال از عمر لاستیک ها حتما آن ها را تعویض کنید.

جالب است بدانید که در تصادف پورشه کاررا جی تی متعلق به بازیگر معروف پل واکر، تایرهای آن خودرو ۹ سال از عمرشان گذشته بود و احتمال زیاد باعث کاهش کنترل‌ خودرو و تصادف شده اند.

 

مطلب مرتبط : ۶ نشانه بالانس نبودن چرخ خودرو

 

اثر گذر زمان بر تایر

رئیس موسسه استراتژی‌ها و تحقیقات ایمنی “شان کین”، یک کش لاستیکی کهنه را مثالی برای تایر کهنه عنوان می کند؛ زمانی که شما یک کش لاستیکی کهنه را می کشید، شروع به ترک خوردن کرده و حالت ارتجاعی و مقاومت لازم را از خود نشان نمی دهد که موجب از هم پاشیدن آن خواهد شد.

این تَرَک‌های ریز در لاستیک به مرور زمان شروع به گسترش کرده و در سطح داخل و خارج آن قابل دیدن خواهند شد. در نهایت این ترکها می‌توانند باعث از هم گسستن رشته سیم‌های فلزی درون تایر از قسمت لاستیکی شده که منجر به کاهش کنترل پذیری خودرو و یا ترکیدگی تایر می شوند. دو مورد مهم حرارت و نگهداری نادرست می‌توانند سرعت این فرآیند فرسودگی را افزایش دهند.

لاستیک فرسوده

لاستیک فرسوده

آقای کین و سازمانش بیشتز از ۲۵۰ تصادف را بررسی کرده اند که در تمام آن ها عمر تایرها بیش از ۶ سال بود. در خیلی از این تصادفات به دلیل جداشدن بخشی از سیم‌های فلزی از قسمت لاستیکی تایر، از دست رفتن کنترل پذیری خودرو نمایان شده که احتمال واژگونی آن را افزایش می دهد. نزدیک ۲۲۳ انسان کشته و ۳۰۰ مجروح جزئی از آمار این تصادفات می باشند.

 

شاید بخوانید

 

عمر یک تایر خودرو چقدر است؟

شرکت های سازنده تایر مانند کانتیننتال و میشلین عنوان می کنند که لاستیک خودرو خواهد توانست تا ۱۰ سال نیز عمر کند اما پس از سال پنجم باید به صورت مداوم مورد بازرسی واقع شود. یک انجمن تولید کنندگان لاستیک هم اعلام نموده که نمی‌ شود طول عمر معینی را برای تایر تعیین کرد زیرا عواملی مانند حرارت، روش انبارداری و شرایط استفاده از آن می‌توانند نقش مهمی را در طول عمر تایر ایفا کنند.

  1. حرارت: این مورد باعث می‌ شود که لاستیک ها خیلی زودتر عمر مفید خود را از دست بدهند. علاوه بر آن قرار گرفتن تایر در زیر نور خورشید یا شرایط آب و هوایی مرطوب نزدیک ساحل هم می‌تواند روند پیری لاستیک را جلو بیندازد. پس اتومبیل هایی که به طور معمول در این نوع مناطق جوی حرکت می کنند بهتر است که هر چه زودتر تایرهای خود را تعویض نمایند.
  2. روش انبارداری: این نکته هم در مورد لاستیک های زاپاس یا آن تایرهایی که مدت زمان زیادی در انبار بوده اند کاربرد دارد. بهتر است توجه کنید که لاستیک های استفاده نشده نسبت به لاستیک هایی که سرویس شده اند، زودتر روند پیری را شروع می کنند.
  3. شرایط استفاده تایرها: برای مثال کارهایی از جمله اینکه آیا لاستیک به روش درست تنظیم باد شده یا بررسی های دوره ای را انجام داده، خواهند توانست بر طول عمر لاستیک خودرو تاثیر بگذارند. تایر با باد کم زودتر فرسوده می شود. مورد دیگر هم آیا تا کنون تایر پنچرگیری شده است یا خیر می‌تواند موثر باشد. لاستیک ماشین هایی که تنها آخر هفته ها مورد استفاده بودند در مقایسه با لاستیک هایی که هر روز مسافتی قابل ملاحظه را طی کرده اند، به شکل متفاوتی پیر و کهنه خواهد شد.

 

فهمیدن زمان تولید تایر

بر روی کنار لاستیک ها برخی اعداد وجود دارد که می‌ شود با کمک آنها عمر تایر را مشخص کرد. لاستیک های تولید شده بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی دارای یک کد ۴ رقمی هستند که دو رقم اول آن، هفته تولید و دو رقم دوم نیز سال تولید تایر نشان می دهد. برای مثال، تایر زیر با کد ۱۱۱۳، یعنی در هفته یازدهم سال ۲۰۱۳ تولید شده است.

زمان تولید لاستیک

با توجه به این که قیمت بالای لاستیک نو یک عامل اصلی برای خرید لاستیک دست دوم می باشد اما به هیچ وجه نباید لاستیک دست دوم بخرید. چرا که از شرایط نگهداری و کیفیت آن هیچ اطلاعی ندارید.

زمان ارسال پست: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۳:۱۶ دسته بندی: آموزشی, مقالات تگ ها: , , , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.