اخبار و مطالب
7 روز گذشته
2

سازمان حمایت به خریداران خودرو هشدار داد

هشدار سازمان حمایت به خریداران خودرو

در یک اطلاعیه‌، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از خریداران خودرو تقاضا کرد از پیش‌خرید خودرو از شرکت‌های متفرقه که فاقد مجوز پیش‌فروش هستند و همچنین خرید اقساطی خودرو در حالتی که جمع مبلغ پیش‌پرداخت با اقساط آن‌ با قیمت حال حاضر بازار خودرو، نسبتا برابر است، خودداری کنند.

 

موارد این اطلاعیه: هشدار سازمان حمایت به خریداران خودرو

۱. در رابطه با خودروهای تولید داخل، شرایط فروش و پیش‌فروش خودرو، فقط توسط شرکت اصلی تولید کننده خودرو تعیین می‌شود.

بنابراین تمام خریداران خودروهای مورد ذکر، از عقد قرارداد خرید خودرو با شرکت‌های متفرقه که اقدام به تبلیغات فروش این نوع خودروها می نمایند و در قالب ارائه پیشنهادات متفاوت برای خریدهای کوتاه‌مدت یا بلندمدت تمام مبلغ قیمت خودرو و یا قسمتی از آن را از مصرف‌کننده دریافت می‌کنند، خودداری کنند.

۲. فروش خودرو توسط نمایندگی‌ های رسمی خودروسازها تحت عنوان کاردکس صرفاً با قیمت مصوب و رسمی شرکت‌های عرضه‌ کننده مجاز است و دریافت مبالغ بیش از قیمت رسمی توسط نمایندگی‌ها، تخلف بوده و قابل پیگیری می باشد.

۳. شرکت‌ های عرضه‌ کننده خودرو به استناد ماده ۵ آیین­‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو موضوع مصوبه شماره ۷۴۱۵/ت ۵۱۶۸۱ ها مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۵ هیئت محترم وزیران موظف به کسب مجوز پیش‌فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) می باشند؛ بنابراین شرکت‌هایی مجاز به پیش‌فروش خودرو خواهند بود که مجوز مرتبط با آن را از وزارت صمت اخذ کرده باشند. در این رابطه اظهارات شرکت‌های پیش‌فروش‌ کننده خودرو مبنی بر اخذ مجوز از بانک مرکزی، دارا بودن شماره ثبت و موارد دیگر ارتباطی با مجوز پیش‌فروش نداشته و قابل استناد نیست.

۴. تبلیغات فروش‌ فوری خودرو (بصورت اقساطی) که در آن مبلغ پیش‌پرداخت خودرو و جمع مبالغ اقساط با قیمت حال حاضر بازار خودرو نسبتا برابری می‌کند، قابل اعتماد نخواهند بود و مورد تایید این سازمان نیستند و امکان عدم تحویل خودرو در آنها نیز وجود دارد؛ بنابراین به تمام خریداران توصیه می‌شود، با هوشیاری کامل نسبت به بررسی شرایط فروش اقدام و از عقد این نوع قراردادها با عرضه‌کنندگان خودداری کنند.

۵. با در نظر گرفتن ممنوعیت واردات خودرو، در شرایط کنونی صدور آگهی‌های تبلیغاتی برای پیش‌فروش این قبیل خودروها فاقد اعتبار است.

۶. در صورت روبرو شدن با موارد تخلف یا برخورد با این نوع آگهی‌های تبلیغاتی، موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۲۴ یا مراجعه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها یا این سازمان، اطلاع رسانی کرده تا نسبت به پیگیری موضوع اقدام شود”.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.