اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

بررسی دنا پلاس

بررسی دنا پلاس

قبل از بررسی دنا پلاس اول کمی با تاریخچه خلاصه ساخت آن آشنا شوید. شرکت ایران خودرو، سال ۱۳۹۳ بعد از تبلیغات و حاشیه‌ هایی زیاد، سرانجام از خودرویی به نام دنا رونمایی کرد که در اصل یک فیس‌ لیفت از دومین خودرو ملی یعن سمند محسوب می‌ شد. ترفندهایی از جمله طراحی جدید، امکانات نسبتا مناسب و همچنین تبلیغات فراوان این شرکت موجب شد تا سومین خودروی ملی آن به فروش نسبتاً خوبی برسد.

بعد از گذشت ۲ سال، شرکت ایران‌ خودرو تصمیم خود را گرفت و در پروژه‌ای با نام X409 با ایجاد تغییراتی در ظاهر خودروی دنا و اضافه نمودن بعضی امکانات، ماشینی جدید را با نام دنا پلاس تولید نمود. در ادامه ماجرا نیز ایران‌ خودرو در ماه دی‌ ماه سال ۱۳۹۵ در یک مراسم اولین نمونه از دنا پلاس را به تمام مردم معرفی کرد. اولین نمونه‌ های این خودرو هم در مرداد سال ۱۳۹۶ در نمایندگی‌ های شرکت عرضه‌ شده و آماده تحویل به خریداران بودند.

شاید بخوانید : هزینه تعمیرات دنا پلاس

 

طراحی ظاهری

در قسمت جلویی دنا پلاس، مهندسان ایران‌ خودرو با اضافه نمودن رنگ سیاه به بخش میانی سپر توانسته اند، جلو پنجره آن را کمی بزرگ‌تر جلوه داده و چهره خشن‌ تر و جذاب تری برای این مخلوق ایرانی ایجاد نمایند. شکل کلی چراغ‌ های جلو در مقایسه با دنا معمولی تغییر چدنانی نداشته، اما طراحی اجزای داخلی آن به کمک استفاده از چراغ های روزتاب LED و چراغ‌های نئونی، کمی تغییر کرده است.

در حالت کلی تغییراتی که در ظاهر جلوی دنا پلاس دیده می شود شامل طرح جدید آینه‌ های جانبی، حذف آنتن رادیویی، سانروف، تغییر دادن گرافیک چراغ‌ ها و استفاده از یک جلو پنجره جدید می باشد که در کل، جذابیت نسبتا بیشتری برای این خودرو به ارمغان آورده است.

می‌ توان گفت در بررسی دنا پلاس نمای جانبی این خودرو بیشتر از بقیه بخش‌ ها دستخوش تغییرات گشته و به‌خوبی مشخص است که شرکت ایران‌ خودرو تمام تلاش خود را برای به‌ روزر کردن این قسمت کرده است. آن خط افقی و کسالت آوری که به‌ صورت مشترک روی درب‌ های دنا معمولی و سمند بود، دیگر دیده نمی شود و به جای آن یک خط زاویه‌ دار و خشن وجود دارد که از گلگیر جلو شروع شده و تا قسمت انتهایی خودرو نیز ادامه دارد.

رنگ کرومی جدید دستگیره درب‌ ها نیز در کنار طرح جدید لچکی‌ های انتهای شیشه عقب موجب زیبایی بیشتر ظاهر جانبی دنا پلاس شده؛ البته تاثیر خط های شکسته پایین درب‌ ها در زیبا سازی نمای جانبی دنا پلاس را نباید از یاد برد.

درباره چراغ‌ های عقب شکل کلی و ابعاد آنان بدون تغییر مانده ولی مانند چراغ‌ های جلو گرافیک داخل آن‌ ها به‌ کلی تغییر یافته که باعث شده تا حدودی زیباتر از گذشته به نظر برسند. نمای پشتی دنا پلاس شاید در نگاه اول جذاب و مدرن به نظر آید اما مانند دنا معمولی دارای طراحی ناهماهنگ با سایر بخش‌ های خودرو بوده و از نکات منفی طراحی این خودرو محسوب می‌ شود.

از جمله نکات منفی دیگر که در طراحی نمای ظاهری دنا پلاس می‌ توان به آن اشاره نمود استفاده از رینگ‌ های نسبتا کوچک ۱۵ اینچی می باشد که با در نطر گرفتن گلگیر های حجیم این خودرو بهتر بود از رینگ‌ هایی با سایز بزرگ تر استفاده شود تا زیبایی بیشتری به آن بدهد.

شاید بخوانید: بررسی دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی

 

طراحی داخلی و امکانات رفاهی دنا پلاس

کابین و فضای داخلی این خودرو تفاوت زیادی با دنای معمولی ندارد و می تواند گفت که همان قطعات و تجهیزات بکار رفته در فضای داخلی دنا نیز در کابین دنا پلاس هم نصب شده است. فقط یک تفاوت میان کابین این دو سدان وجود دارد، آن هم سانروف برقی بوده که همراه با دکمه‌ های تنظیم آن بر روی سقف خودرو جای گذاری شده. صندلی‌ های ردیف جلو دارای تنظیمات مختلف در ۸ جهت به صورت برقی می باشد که در این بازه قیمتی، آپشن جالبی محسوب می‌گردد، ولی شوربختانه خوشحالی همینجا قطع شده چون که این صندلی‌ ها عرض کمی دارند و باعث حس کمبود راحتی و آرامش خواند شد.

در قسمت داشبورد مانند محصولات قبل هنوز هم از پلاستیک خشک با رنگ تیره استفاده شده و همان طرح مثلا سوناتایی خود را حفظ کرده است؛ هر چند که قطعات پلاستیکی طرح چوب بکار رفته در بخش مرکزی آن، در نمای داخلی دنا پلاس، تنوع نسبتا خوبی را به وجود آورده. برای دسترسی راحت راننده خودرو، کلیدهای کروز کنترل، سیستم صوتی و بلوتوث روی فرمان قرار گرفته است. ستون های جلویی خودرو که شیشه جلو را در برگرفته اند در جایی نامناسب نصب شده اند که دید راننده را زمان پیچیدن در جاده ها مختل می کنند.

داخل کابین دنا پلاس

سرنشینان جلویی از نظر فضای پا و سر وضعیت نسبتا مناسبی دارند اما در مقایسه با خودروی الهام گرفته (سمند)، بدلیل افزایش حجم داشبورد دنا پلاس، فضای داخلی خودرو مقداری فشرده‌ تر می باشد و به همین خاطر فضای پا برای سرنشین های عقب هم تا حدودی کمتر جلوه می کند.

صندلی های عقب دنا پلاس

این وسیله نقلیه به ظاهر ایرانی، شامل امکاناتی از جمله؛ سانروف برقی، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، کروز کنترل معمولی، نشاندهنده دمای بیرون، چراغ فضای پایین درب‌ های جلو، سیستم مالتی مدیا دارای GPS و صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، آینه‌ های جانبی برقی جمع‌ شونده، چراغ‌ روزتاب (Daylight)، مه شکن جلو و عقب و … می باشد.

 

مشخصات فنی دنا پلاس

موتور دنا پلاس دقیقا مانند نمونه نصب شده در دنا معمولی بوده که همان EF7 یا موتور ملی است که از مشترک دو شرکت ایپکو ایران و F.E.V آلمان بوجود آمده. پیشرانه مورد نظر در مقایسه با همتایان خود مانند XU7 و TU5، دارای کیفیت، دوام و تکنولوژی ساخت بهتری می باشد. EF7 پیشرانه ای با آرایش خطی و چهار سیلندر به حجم ۱۶۴۶ سی‌ سی بوده که می تواند ۱۱۵ اسب‌ بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و ۱۵۷ نیوتن‌ متر گشتاور در دور ۴۵۰۰ خود تولید کند. خروجی این قدرت نیز بوسیله یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو توسط ایران خودرو رقم ۱۳.۵ ثانیه اعلام شده که زمان چندان خوبی نبوده و یکی از دلایل آن استفاده از گیربکسی ناهماهنگ با موتور آن است! حداکثر سرعت قابل دستیابی برای دنا پلاس هم ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت در سایت شرکت سازنده ثبت شده.

با بررسی دنا پلاس و موتور آن، می توان به این نکته اشاره کرد که EF7 دارای سیستم زمان‌ بندی متغیر سوپاپ‌ ها (VVT) بوده و موجب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو شده که در مقایسه با دیگر محصولات داخلی بهتر عمل می کند. براساس اعداد درج شده در سایت ایران‌ خودرو، مصرف ترکیبی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر رقم ۷.۹۴ لیتر بوده که البته این مقدار در شهر و ترافیک زیاد و البته با توجه به نوع رانندگی شما می‌تواند بالای ۹ لیتر در هر صد کیلومتر را هم نشان دهد!

 

سیستم تعلیق

در هر خودرو برای احساس راحتی یا تجربه هندلینگ خوب، سیستم تعلیق نقشی اساسی بازی می کند. به یک مجموعه‌ از فنرها، بوش ها، کمک‌ فنر، طبق و… سیستم تعلیق گفته می شود. همچنین عملکرد درست این سیستم باعث افزایش پایداری خودرو نیز می‌گردد. در جلو، دنا پلاس به سیستم تعلیق مستقل مک فرسون و در قسمت عقب هم به مدل فنر پیچشی تجهیز گشته است.

عقب دنا پلاس

با این حال، سیستم تعلیق بکار رفته در این خودرو از نوعی قدیمی بوده که عملکرد چندان مناسب و نرمی ندارد و موجب می شود تا در خیلی از مواقع، زمان رانندگی با آن، بتوانید ناهمواری‌ های سطح جاده را لمس کنید! البته این سیستم فنربندی برای استفاده‌ های عادی و روزمره شهری زیاد هم آزاردهنده نیست.

 

ایمنی

در بررسی دنا پلاس به‌ عنوان سدانی شهری و با قیمتی کاذب در حدود ۱۳۰ میلیون تومان، بررسی ایمنی آن با یادآوری یک سری امکانات ایمنی میسر می شود که از جمله آن‌ ها می‌توان به ترمزهای دیسکی معمولی عقب، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو، سیستم های ABS و EBD، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشداردهنده قفل مرکزی، هشداردهنده موانع و دوربین دید عقب، قفل مرکزی دارای ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو سه‌نقطه‌ای باقابلیت تنظیم ارتفاع، ۴ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو و جانبی) و… اشاره کرد.

این محصول ایران‌خودرو همان در باطن همان پژو ۴۰۵ است که بعد از تغییر قیافه به سمند و بعد به دنا، حالا با اسم دنا پلاس پس از حدود ۳۰ سال عرضه می شود. به همین دلیل خودروی مورد نظر ما از لحاظ ایمنی وضعیت چندان مشخصی نداشته و به ایمنی آن هم نمیتوان امیدوار بود. هر چند که از خودروهای مانند پژو ۴۰۵ و پراید بهتر است!

 

مشکلات خانواده دنا

از جمله امکانات بسیار کاربردی که در بررسی دنا پلاس مطرح شد، دوربین دید عقب آن می باشد که دارای کیفیتی قابل قبولی بوده و می‌تواند در حین پارک، کمک خوبی برای راننده باشد. اما یکی از مشکلات بیشتر مطرح شده در خانواده دنا، مشکلات برقی است که شامل؛ خراب شدن لمس مانیتور خودرو، روشن شدن اشتباهی چراغ چک، خاموش شدن یکباره چراغ‌ ها (به خصوص روزتاب) در زمان رانندگی، خرابی سنسور درب‌ ها و … می باشد.

زمان ارسال پست: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ | ۲۲:۵۸ دسته بندی: بررسی خودرو تگ ها: , , , , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.