اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

افزایش قیمت تاکسی های اینترنتی در دو هفته اخیر

تاکسی های اینترنتی

از اواخر شهریور ماه، کاربران تاکسی‌های اینترنتی مدام با قیمت‌های بالایی مواجه شده‌اند. در زومیت علت این موضوع را از اسنپ، تپسی و ماکسیم جویا شده‌ایم.

فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ، به زومیت می‌گوید قیمت هر سفر متاثر از نسبت عرضه و تقاضا است و تغییر قیمت در روزهای اخیر به‌دلیل تغییر فصل است. شهابی درخصوص قیمت‌گذاری کلی سفرها در اسنپ می‌گوید:

همان‌طور که همیشه گفته‌ایم، قیمت‌گذاری در اسنپ و دیگر تاکسی‌های اینترنتی پویاست و کرایه‌ها با توجه به عوامل تأثیرگذار تغییر می‌کنند. «ورودی سفر»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» عوامل تأثیرگذار روی قیمت سفرهای اسنپی هستند. هرچند ورودی و مسافت در یک سفر ثابت همیشه یکسان هستند، اما مدت زمان سفر با توجه به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوی خاص متغیر است، در نتیجه قیمت سفرها در شرایطی که ورودی سفر و مسافت یکسان باشد، به دلیل ترافیک و تغییر مدت زمان سفر می‌تواند تغییر کند. از طرف دیگر، قیمت هر سفر متاثر از نسبت عرضه و تقاضا نیز است. یک الگوریتم به‌صورت هوشمند نسبت عرضه و تقاضا را بررسی می‌کند و با توجه به آن به قیمت اضافه یا از آن کم می‌شود.

مدیر تجاری اسنپ: مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت روزهای اخیر، تغییر فصل است

به‌گفته‌ی مدیر تجاری تاکسی اینترنتی اسنپ، افزایش قیمت در ساعات خاص طی روزهای گذشته، متوسط قیمت روزانه را به مقدار بسیار کمی افزایش داده که مهم‌ترین دلیل آن تغییر فصل است.

شهابی اضافه می‌کند: «با تغییر ساعت از ابتدای مهر ماه و خنک شدن هوا، نسبت درخواست‌ها در ساعات خاصی از شبانه‌روز بیشتر می‌شوند، بنابراین در این ساعات تعداد درخواست‌ها از تعداد خودروهای حاضر در محل پیشی می‌گیرد. در این ساعت‌ها معمولا ترافیک نیز سنگین است و درنتیجه مدت زمان هر سفر بیشتر می‌شود. با توجه به این عوامل، الگوریتم هوشمند اسنپ، قیمت را کمی افزایش می‌دهد تا درخواست‌های بیشتری به سفر تبدیل شوند. این افزایش قیمت برای همه سفرها و در همه‌ی ساعات شبانه‌روز نیست.»

شهابی با اشاره به اینکه چنین روندی هرساله با تغییر فصل رخ می‌دهد، به زومیت می‌گوید به همین دلیل اسنپ از قبل این موارد را پیش‌بینی می‌کند و اقداماتی را برای حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا انجام می‌دهد. شهابی ازجمله مهم‌ترین اقدامات اسنپ در این زمینه، به افزایش بودجه‌ی طرح‌های تشویقی مربوط به کاربران راننده‌ی اسنپ با شروع پاییز اشاره می‌کند که کاربران راننده را به فعالیت بیشتر در ناوگان اسنپ تشویق می‌کند.

تپسی دیگر فعال در حوزه حمل‌ونقل هوشمند هم به زومیت می‌گوید افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت سفرهای تپسی نسبت به فصل تابستان شده است. به‌گفته‌ی کسری قانع، مدیر روابط عمومی تپسی، تعیین هزینه‌ی سفرهای این تاکسی اینترنتی بر اساس یک الگوریتم هوشمند انجام می‌شود. قانع اضافه می‌کند این الگوریتم پارامترهایی نظیر میزان درخواست سفر یا تقاضا، ترافیک، وضعیت جوی، مدت زمان سفر، مسافت آن و… را بررسی و محاسبه و بر این اساس قیمت هر سفر را تعیین می‌کند؛ درنتیجه، قیمت سفرهای تپسی در ساعات و شرایط متفاوت کم یا زیاد می‌شود.

تپسی: افزایش میزان تقاضا قیمت‌ها را در ساعات اوج درمقایسه‌با تابستان افزایش داد

قانع تأکید می‌کند که یکی از مهم‌ترین این متغیرها، میزان تقاضا یا تعداد درخواست‌های سفر است. او اضافه کرد پس از فروکش کردن پاندمی کرونا، بازگشایی مدارس و مشاغل، حجم درخواست‌های سفر در تپسی افزایش قابل ملاحظه‌ای در اکثر شهرها داشت که منجر به تغییر قیمت سفرها در قیاس با فصل تابستان و در ساعات اوج (صبح‌ها و عصرها) شد.

این تغییر قیمت در مواردی صعودی و در مواردی نزولی است، به‌طور مثال در همین تعطیلات چهار روزه و به‌واسطه کاهش درخواست‌های سفر و حجم ترافیک، قیمت سفرهای تپسی کاهش محسوسی داشت. در حقیقت این الگوریتم است که قیمت سفرها را تعیین می‌کند.

مدیر روابط عمومی تپسی اضافه می‌کند که تپسی همواره تلاش کرده‌ با راهکارهایی نظیر طرح‌های تشویقی هدفمند برای رانندگان، درآمد آن‌ها را افزایش دهد تا در حد امکان جلوی افزایش هزینه سفر هم گرفته شود.

از سوی دیگر حمید بذرگر، مدیرعامل تاکسی اینترنتی ماکسیم، به زومیت اعلام می‌کند که افزایش قیمت در سفرهای ماکسیم به‌صورت جزئی و مقطعی رخ داده و علت آن هم تعطیلات بوده و اکنون قیمت‌ها به روال سابق بازگشته است. بذرگر درخصوص شیوه‌ی کلی قیمت‌گذاری سفرها در ماکسیم می‌گوید:

اصولا شیوه قیمت‌گذاری ما بر اساس کیلومتر جابه‌جایی است و نرخی که تعریف کرده‌ایم بسیار پایین‌تر از نرخ مصوب اعلامی کشوری است؛ واضح هست که در شهرهای مختلف نیز، نرخ‌های متفاوتی تعریف شده است. البته بعضی از اوقات ممکن هست بابت ترافیک یا آب‌و‌هوا ضریبی برای این قیمت در نظر بگیریم که سفر هم برای راننده‌ و هم مسافران ما مقرون به‌صرفه باشد. البته عوامل دیگری هم در قیمت یک سفر تأثیرگذار هستند، مثلا اینکه مسافر چه خدمات تکمیلی دیگری برای سفر خود انتخاب کند، چون این هم به قیمت سفر اضافه می‌کند. در مجموع، چنین روالی که ما یک‌سره درحال عوض کردن قیمت‌ها و بازی با آن‌ها باشیم وجود ندارد. ما چنین سیاستی نداشته و نداریم. ماکسیم در مورد قیمت‌گذاری سفرها همیشه شفاف عمل کرده است و اینطور نیست که در یک ساعت برای یک درخواست یکسان، چندین قیمت متفاوت از ما ببینید. باید اضافه کنم که توافق بر سر قیمت برای انجام سفر بین راننده و مسافر نیز در اپلیکیشن ما امکان‌پذیر است.

 

 

زومیت

زمان ارسال پست: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۷ دسته بندی: اخبار داخلی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.