اخبار و مطالب
7 روز گذشته
0

دلیل استفاده از چراغ های دی لایت در خودروها

دلیل استفاده از چراغ های دی لایت در خودروها

چراغ‌های روزتاب ، روشنایی در روز یا دی لایت Daylight، چراغ‌ هایی کوچک در بخض جلوی ماشینها هستند که از زمان روشن شدن موتور خودرو، روشن می‌شوند و تا خاموش شدن آن نیز روشن می‌مانند.

روزتاب ها با هدف مطلع کردن عابران پیاده و خودروهای دیگر، از وجود خودرو شما در خیابان یا جاده پیاده سازی شدند. این چراغ‌ها عموما از نوع “زنون” یا LED هستند تا بوسیله نور زیاد، بتوانند توجه عابران و رانندگان دیگر را جلب نمایند.

برای اولین بار چراغ‌های دی لایت ، سال ۱۹۷۰ میلادی در کشورهای شمالی کره زمین همچون نروژ و کانادا، بدلیل هوای برفی و مه گرفته تقریبا همیشگی و همچنین عدم وجود نور کافی در روز ، بسیار رواج پیدا کردند. در روز، وقتی که هوا برفی و مه گرفته بوده یا نور کافی وجود ندارد، این چراغ‌ها کمک می‌کنند تا خودروها توسط سایرین به راحتی تشخیص داده شوند.

یک مدت کوتاه در کشور آمریکا، استفاده از این نوع چراغ‌ها روی خودروها ممنوع شد ولی در دهه ۱۹۹۰ کمپانی جنرال موتورز روی خودروهای خود از آن‌ها استفاده نمود. بخ مرور زمان این چراغ‌ها در اروپا نیز دارای محبوبیت زیادی شد و در سال ۲۰۱۱ به یک استاندارد در صنعت خودروسازی تبدیل گردید. یعنی بعد از سال ۲۰۱۱ تمام خودروهای تولیدی مجبور به داشتن چراغ روشنایی در روز می باشند.

ولی برخی انتقادها نیز برای این تکنولوژی ذکر شده است. به عنوان نمونه، بعضی از کارشناسان معتقد هستند که روشنایی این چراغ‌ها در برخی ماشینها حتی بیشتر از چراغ‌های اصلی آنها بوده و در بعضی اوقات که این چراغ‌ها روی بخش بالایی سپر خودرو نصب می‌گردند، روی دید راننده رو به رو تاثیر منفی می‌گذارند.

گروهی دیگر اعتقاد دارند که این چراغ‌های روزتاب تنها در کشور‌های شمالی مانند فنلاند و سوئد و … کاربرد دارند و در کشور‌هایی که در روز نور کافی دارند بلا استفاده هستند.

زمان ارسال پست: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۳ دسته بندی: دانستنی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.