اخبار و مطالب
7 روز گذشته
10

عواقب حذف ترموستات خودرو

عواقب حذف ترموستات خودرو

اگر ترموستات خودرو را حذف کرده یا برداریم، پیشرانه باید مدت زمان بیشتری را در حال فعالیت باشد تا به دمای کاری معقول خود برسد یا بتواند دمای کاری خود را در روزهای سرد حفظ نماید.

با این تعاریف، اگر که دمای موتور کمتر از حد نرمال باشد، بلبرینگها، رینگ های پیستون و باقی اجزا هنوز از نظر سایز منبسط نشده اند و در نتیجه نسبت به حالتی که پیشرانه به دمای کاری خود رسیده است به قطعات فلزی دیگر موتور ضربه بیشتری می زند. در اصل، شکاف، گپ یا فاصله بین قطعات در حالتی که موتور سرد باشد بیشتر می شود.

یک نکته جالب این که با حذف ترموستات حتی ممکن است در بعضی موارد دما بالا رود چون با برداشتن ترموستات احتمال زیاد سرعت گردش آب در سیستم بالا رفته و آب مدت زمان کمی داخل رادیاتور می ماند و در نتیجه حرارت خود را به خوبی از دست نمی دهد.
خطر بزرگ دیگری با حذف ترموستات برای شما رخ خواهد داد که وقتی بلافاصله بعد از سربالایی (دمای بالای موتور بالا) وارد سرپایینی شوید، گردش سریع آب موجب خنک شدن ناگهانی پیشرانه شده که این تغییر دمای فوری امکان تاب برداشتن سرسیلندر را افزایش می دهد.
البته در برخی تستهای دوام احتمال دارد که ترموستات خودرو برداشته شود تنها به این خاطر که اگر ترموستات نصب باشد و در طول تست قفل کند خودرو در تست استقامت مردود می گردد و در ضمن با حذف آن فرسایش قطعات موتور بیشتر خواهد شد اما چون در این تستها، سیستم خنک کننده خودروها از قبل به حالتی تنظیم شده که فقدان ترموستات را جبران کند مشکل خاصی رخ نمی دهد.

عملکرد ترموستات خودرو

عملکرد ترموستات خودرو

 

موتور خودرو با نصب ترموستات فابریک کارخانه سریعا به حداقل دمای کاری نرمال خود دست می یابد و زمانی که پیشرانه به دمای ایده آل رسید برای جلوگیری از خنک شدن بیش از حد موتور، ترموستات بسته می شود. البته ترموستات فابریک کارخانه توانایی آن را ندارد که دمای یک موتور تحت فشار را تغییر دهد چون در این حالت ترموستات کامل باز بوده و باز بودن کامل آن نیز مانند این است که اصلا ترموستاتی وجود ندارد.
طبق همین توضیح، در خودروهای مسابقه ای نصب ترموستات معنی ندارد زیرا در مسابقه پیشرانه خودروها دائما تحت فشار بوده و در این حالت ترموستات باید کاملا باز باشد، پس ترموستاتی که همیشه باز است فرقی با نبودن ترموستات نیست.

 

حال سوالی مطرح می شود که با نصب ترموستاتی که دمای باز شدن آن از دمای ترموستات فابریک کارخانه پایینتر است چه اتفاقی رخ می دهد؟
در جواب این سوال باید گفت فایده ای ندارد و بلکه ضرر هم خواهید کرد!

داخل شهر، موتور ماشین شما با داشتن ترموستات خیلی سریعتر از حالت فقدان آن گرم می شود و در صورت نصب ترموستات با دمای پایینتر (مثلا ۷۵درجه به جای ۸۳ درجه برای پژو ۴۰۵) در اصل، پیشرانه زود به دمای ۷۵ می رسد اما زمان بیشتری طی می گذرد تا دمای موتور از ۷۵ به ۸۳ درجه برسد. در حالی که با ترموستات فابریک، موتور سریعا به دمای ۸۳ درجه (حداقل دمای استاندارد) خواهد رسید.

یک مشکل دیگر، ترموستات ۷۵ درجه ایجاد می کند؛ در زمانی که دمای موتور پایینتر از حد نرمال است (مانند حرکت در سرپایینی به مدت طولانی) با این نوع ترموستات، دما پایینتر از ترموستات ۸۳ خواهد بود و همانگونه که در بند های قبلی عنوان شد به دلیل عدم انبساط کافی قطعات، باعث فرسایش بیشتر موتور می گردد.

زمان ارسال پست: ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۴۱ دسته بندی: فنی تگ ها: , لینک خبر
مطالب مرتبط
مطلب مرتبطی وجود ندارد!
با توجه به سیستم جدید سایت قبل از ارسال دیدگاه حتمی قوانین این بخش را در این صفحه مطالعه نمایید.